Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
5000 km på rent biodrivstoff
Onsdag la MS Richard With fra kai i Bergen på det som blir tidenes første klimanøytrale seiling på ruta mellom Bergen og Kirkenes.
Hybridskipet skal gjennomføre den rundt 5 000 kilometer lange rundturen med 100 prosent biodrivstoff fra energiselskapet St1, opplyser Hurtigruten i en pressemelding.
– Dette er et historisk øyeblikk i Hurtigrutens over 130 år lange historie langs kysten og for klimaet. Og ikke minst er det et konkret bevis på at det er mulig å kutte utslipp ved å bruke bærekraftig biodiesel som er tilgjengelig i dag og uten å investere milliarder i nye skip og ny infrastruktur, sier konsernsjef Hedda Felin i Hurtigruten.
Seilasen går på HVO100. Biodrivstoffet er laget av avfalls- og restprodukter som brukt matolje og fettavfall – råstoff som ellers ville gått tapt, men som nå får nytt liv som energi.
– Livsløpsanalyser viser at drivstoffet kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile alternativer, sier Lea Rankinen, direktør for bærekraft og samfunnskontakt i St1 og administrerende direktør i St1 Norge.
De siste fire årene har Hurtigruten investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger. MS Richard With er ett av skipene som har fått installert batteripakker og nye motorer fra Bergen Engines. Selskapets skip har også kloakkrenseanlegg og renseanlegg som reduserer NOx-utslippet med over 80 prosent. Alle skip har landstrømtilkobling.
– Hurtigruten mener bærekraftig biodrivstoff er den raskeste og mest kostnadseffektive veien til utslippskutt. Dette gjelder spesielt for sjøfarten, hvor nullutslippsteknologien for større skip fortsatt er noen år fram i tid, sier Felin.