Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Bilen Bring bruker på ruten er en Mercedes eActros 600 med rekkevidde på 500 km.

Første faste, elektriske grensekrysning

Bring setter inn sin første elektriske tungtransport over enlandegrense.

Publisert Sist oppdatert

Fra og med oktober har Bring satt sin første elektriske lastebil i drift på tvers av landegrensen mellom Sverige og Danmark, opplyser Bring i Sverige i en pressemelding. Det markerer et nytt steg i selskapets arbeid med å redusere utslippene fra tungtransport.

Hanna Jonasson, direktør for drift i Bring i Sverige.

Den nye bilen er en Mercedes eActros 600 med en rekkevidde på opptil 500 kilometer. Kjøretøyet er 25 meter langt og har plass til 51 paller – 18 flere enn en vanlig semitrailer. Ifølge Bring gjør dette det mulig å transportere mer gods per tur, noe som reduserer utslippene per transporterte enhet.

– El-lastebilen markerer et viktig steg i arbeidet med å redusere vårt klimaavtrykk i hele logistikk-kjeden – også den som går mellom landene. Tungtransporten er den aller vanskeligste å omstille, men også den delen som står for de høyeste utslippene, sier Hanna Jonasson, direktør for drift i Bring i Sverige.

Den elektriske lastebilen kjører strekningen mellom Brings terminaler i Taulov i Danmark og Jönköping i Sverige.

– Dette er vår første grensekryssende el-lastebil i konsernet, og markerer at vi nå tar neste steg i elektrifiseringen av kjøretøyparken, sier Jonasson.

Bring opplyser at den nye satsingen inngår i konsernets mål om å kutte klimautslipp fra transport og logistikk, men det er foreløpig ikke kjent hvor stor utslippsreduksjon den nye ruten konkret vil gi.

Powered by Labrador CMS