Mener NTP er en blindvei og et milliardsluk – Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, som mener Nasjonal Transportplan (NTP) er en dyr, politisk blindvei.
Høyre spør og regjeringen svarer om NTP En måned er gått siden samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la frem Nasjonal Transportplan for perioden 2025–2036. Høyre har bedt om noen avklaringer.
NTP: Vil bruke 1308 milliarder kroner de neste tolv årene – Vei og jernbane har ikke blitt vedlikeholdt i takt med behovet. Vi vil snu den utviklingen.
Her er NTP-lekkasjene Nasjonal transportplan 2025–2036 blir lagt fram fredag 22. mars 2024, men mange av godbitene er allerede lekket ut.
NTP kommer 22. mars – Noen blir skuffa, men det er trolig flere som blir glade, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Stempler NTP som et ubrukelig styringsverktøy OSLO: Nasjonal Transportplan må radikalt omstruktureres dersom den skal være et nyttig styringsverktøy for både samferdsels- og klimapolitikk, mener både TØI-sjef Bjørne Grimsrud, Zeros Sigrun Gjerløw Aasland og Anna von Streng Velken i Miljødirektoratet.
Fremskynder NTP - dagens plan ikke lenger realistisk – Regjeringen vil legge fram ny Nasjonal transportplan allerede våren 2024, ett år tidligere enn planlagt.
-Mer politikk, takk! Valgresultatet innvarsler nye koster i regjering og styringsverk, og en sterkere politisk styring av transportsektoren burde ha høy prioritet, skriver Tor Arne Borge i Kystrederiene.
- NTP er farlig nær en parodi - Nasjonal transportplan ser ut til å bli et politisk lappeteppe, som knapt henger sammen. Den regjeringen som sitter etter valget, bør skrote planen og starte på nytt, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.
- Forsiktig optimisme for nærskipsfarten - Kystrederiene er forsiktig optimistisk med NTP for 2022-2033, og vi ser positive signaler om godsoverføring fra vei til sjø, konkrete tiltak for farledsutbedring og Stadt Skipstunnel, sier Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene.
-Gode vilkår for sjøtransporten i ny NTP Kystdirektøren ser positivt på Nasjonal Transportplan for 2022 til 2033
Gir Hareide NTP-skryt - Regjeringen viser med denne fremleggelsen at samferdsel er et viktig satsingsområde, sier Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport. Men han savner midler til jernbaneterminaler.
Her er gods-nyhetene fra NTP Nasjonal transportplan 2022–2033 får en totalramme på 1.200 milliarder kroner. Her har vi samlet de viktigste punktene fra NTP som er relatert til godstransport.
Vi krever en Nasjonal transportplan som er ambisiøs på bærekraft og fører til kursendring I denne kronikken krever 21 ulike organisasjoner en ny kurs for NTP.
- Mudring i Borg må vente på NTP Kystseksjonen i Samferdselsdepartementet mener det store behovet for mudring i Borg havn ikke kan gjøres utenfor Nasjonal transportplan (NTP), på grunn av prosjektets størrelse og kompleksitet. - Fallitterklæring, svarer Borg Havn.
Virkemidler for måloppnåelse og omstilling i sjøtransporten Her kan du lese om hvilke tilskuddsordninger Kystverket ønsker å videreføre i NTP-perioden 2022-2033.
Tilskudd til havnesamarbeid droppes Til tross for at erfaringene har vært positive, ønsker ikke Kystverket i å fortsette å gi tilskudd til havnesamarbeid i NTP 2022-2033.
Ny Nasjonal transportplan Samferdselsdepartementets etater og virksomheter har nå foreslått hvordan ressursbruk i perioden 2022-2033 bør prioriteres.
- Dyrere lastebil løser skinnegods-krisen – Godstrafikken på jernbane kan styrkes ved å gjøre transporten med lastebil dyrere.
– Flytt deg Suez, her kommer Stad skipstunnel Etter at det ble formelt klart at Kystverket skal bygge verdens første fullskala skipstunnel, har internasjonale medier kastet seg over nyheten.
319 milliarder kroner til jernbane Litt over en tredel av midlene (35%) i Nasjonal transportplan 2018-2029 er satt av til jernbaneformål.
«Ole Brumm»-løsning fra Solvik-Olsen Alle veier skal føre til Vestlandet, har samferdselsministeren bestemt, sender privatbilene en vei og godstransporten en annen.
Kan strupe godstrafikken på Bergensbanen Med riksvei 7 eller 52 som ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet kan godstransporten på Bergensbanen falle med opptil 70 prosent.
Avlyste godspresentasjon I går la Regjeringen fram storstilt satsing på utbygging av jernbane. I dag skal Ketil Solvik-Olsen & Co presentere godsstrategien for jernbane.
- NTP med bismak Nestleder i Stortingets transportkomité, Eirik Sivertsen (Ap), tror det kommer en bismak når regjeringen legger frem hele Nasjonal transportplan (NTP).
NTP: Ernas togmilliarder Regjeringen og støttepartiene er enige om en storstilt togutbygging på Østlandet.
7,2 milliarder til E18 og Vinterbro Regjeringspartiene bevilger 7,2 milliarder kroner og fremskynder ferdigstillelsen av E18 og nytt Vinterbrokryss.
NTP: Nesten 1000 mrd. til samferdsel Samferdselsministeren har forhandlet med samarbeidspartiene og det ligger an til at det skal brukes nesten 1000 milliarder kroner på samferdsel de neste 12 årene.
NTP i tråd med ønskene - Mange gode mål på gods i alle transportformer. Det meste i tråd med hva vi har meldt inn.
Ole A. Hagens forventninger Markedsdirektør i PostNord og styreleder i NHO Logistikk og Transport, Ole Andreas Hagen, har store forventninger til både NTP og Transport & Logistikk-konferansen.
- Vestby vil avlaste Alnabru Området ved Askos sentrallager i Vestby er anbefalt som ny godsterminal og innlandshavn.
- Staten må ta sjø-ansvar Roar Johansen, leder av havneutvalget i KS Bedrift Havn, mener staten nå må ta et medansvar for å bygge ut og vedlikeholde havneinfrastruktur på land – på samme måte som det gjøres for vei og jernbane.
Stopper bomsnikerne Ifølge Erling Sæther vil innføring av det såkalte Eurovignett-direktivet bidra til å stoppe utenlandsk bomsniking.
- Vi løfter med regjeringen – Dette er svært positive løfter fra regjeringen, er Erling Sæthers kommentar til NTP.
- Historisk satsing med bismak Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er stort sett fornøyd med Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023.
168 milliarder til jernbane Regjeringen setter av ca. 168 milliarder kroner til Jernbaneverket i Nasjonal transportplan 2014-2023. Se hva det får å si for godstransporten på skinner.
508 milliarder i ny NTP Regjeringen ønsker å bruke over en halv billion statlige kroner de neste til årene på utbygging og forbedring av samferdselsårene her til lands.