Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård forteller at NTP blir lagt frem 22. mars.

NTP kommer 22. mars

– Noen blir skuffa, men det er trolig flere som blir glade, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Publisert Sist oppdatert

Samferdselsministeren bekrefter overfor at ny og fremskutt Nasjonal Transportplan (NTP) vil legges frem fredag 22. mars.

– Noen blir skuffa, men det er trolig flere som blir glade. Når vi velger å nedprioritere eller skyve på noen av de største prosjektene, blir det mer melk og brød-prosjekter i hele landet. Det er nok lettere å glede mange gjennom å prioritere slik, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.

Den nye NTP-en skal gjelde for årene 2025-2036 og legges frem ett år før tiden - fordi dagens regjering mener den gjeldende NTP-en er urealistisk gitt dagens økonomiske forutsetninger.

Mer vedlikehold - færre gigantprosjekter

Nygård har hele tiden vært klar på at den nye NTP-en vil bli preget av færre store, nye infrastrukturprosjekter, men at fokus skal være på å få den infrastrukturen som faktisk finnes til å fungere. 

– Det blir en vridning av ressursbruken og mer nøkternhet rundt hva slags type prosjekter vi velger å gå videre med, sier Nygård til NTB.

– Vi må sørge for at veier og jernbane fungerer i hverdagen. Dermed må vi bruke mer penger på drift og vedlikehold, og mindre på investeringer, sier han.

Ved å skrote noen av de største prosjektene blir det mer penger til mindre prosjekter rundt omkring i hele landet.

– Hvis du tar bort et prosjekt til 50 milliarder kroner, får du plass til flere prosjekter i størrelsen 2, 3, 4 og 5 milliarder kroner, sier Nygård.

- Budsjettene må henge med

Med uttalelsene bekrefter Nygård det statssekretær Cecilie Knibe Kroglund fortalte til deltakerne på Mobilitet 2024 tidligere denne uken. NTP skal bli et mer realistisk styringsdokument, og mindre preg av en ønskeliste som har som mål å tilfredsstille alle. 

For planene i NTP må hele tiden finansieres av Stortinget. Og det har vært langt mellom plan og gjennomføring. Det understreker statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap), som måtte steppe inn for samferdselsministeren på kort varsel på Mobilitet 2024, at regjeringen ønsker å gjøre noe med.

– Vi må gjøre Stortinget i stand til å møte den veksten vi legger opp til. Den nåværende NTP-en har for rask vekst, slik at Stortinget i sine budsjettrunder ikke har klart å matche planene i NTP-en med budsjettene sine. Det er en stor svakhet med inneværende NTP, sa Kroglund i innledningsforedraget på konferansen.

Powered by Labrador CMS