Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Mener NTP er en blindvei og et milliardsluk
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, som mener Nasjonal Transportplan (NTP) er en dyr, politisk blindvei.
Det er valgkamp og politikernes favorittsyssel er å fortelle velgerne at de har tenkt å gi dem akkurat det de vil ha. Det gjelder også i samferdselspolitikken.
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer. Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF i en pressemelding.
NAF mener at NTP er en politisk blindvei som koster flesk, fordi milliarder av kroner brukes på å planlegge prosjekter som aldri blir bygget eller som utsettes og utsettes.

– Må ha bedre kontroll
Nå etterlyser NAF mer helhetlig og forpliktende planlegging av nye veiprosjekter.
– De to siste planene har ikke hatt flertall bak seg. Prosjekter har blitt forhandlet inn og ut en rekke ganger, samtidig som pengebruken løper. Vi mener det må bli bedre kontroll på hvordan pengene brukes, sier Skjøstad.
I Nasjonal transportplan som ble lagt frem våren 2024, kom det frem at mer enn 2,6 milliarder kroner har blitt brukt på prosjekter som ikke lenger skal gjennomføres. Det aller meste av midlene har gått til planlegging av Hordfast, ferjefri E39 mellom Stord og Os.
– Hordfast er et skrekkeksempel på hvor galt det kan gå. Mer enn to milliarder kroner har gått til planlegging, men det er helt i det blå hva som skjer videre, sier Skjøstad. – Samtidig som prosjektet utsettes, vil det bli stadig dyrere å bygge om det til slutt blir vedtatt, sier han.
Dobbelt så dyrt
NAF peker også på prosjektet på E16 mellom Arna og Stanghelle. Der er arbeidet nå i gang mer enn 15 år etter at fellesprosjektet med vei og bane først ble foreslått. Prosjektet er med årene blitt dobbelt så dyrt som planlagt.
– Folks behov for trygg vei og bane mellom Bergen og Voss har ikke endret seg de siste 15 årene. Det som har svingt, er politiske prioriteringer, sier Skjøstad.
I andre enden av E16, mellom Skaret og Hønefoss, har det vært nesten like mange år med stans og start i prosjektet som skal gi ny Ringerikebane og veiforbindelse. Hele 2,3 milliarder kroner har gått til planlegging så langt, samtidig som prosjektet har gått inn og ut av planene. Nå har Høyre lovet å prioritere prosjektet, men kan ikke svare på når.
– Ikke bra for tilliten
– Vi ser de samme prosjektene bli lovet gang på gang. Det er ikke bra for tilliten til politikken at Nasjonal transportplan ikke leverer bedre på gjennomføring og måloppnåelse. Det blir en utfordring for neste minister som skal legge frem sin transportplan, sier Skjøstad.
Han mener at mye av midlene som brukes på planlegging i dag, i stedet kunne blitt brukt på å utbedre fylkesveier – som ikke dekkes av NTP.
– Fylkesveiene er nedslitt og trafikkfarlige, og fylkene klarer ikke få ned forfallet med dagens pengebruk. Vi mener fylkesveiene må få betydelig mer midler enn i dag, og at de må øremerkes og inn i en nasjonal plan for å få ned forfallet, sier Skjøstad.