Statsminister Jonas Gahr Støre fikk omvisning på Yara Birkeland i Oslo fredag morgen.
Statsminister Jonas Gahr Støre fikk omvisning på Yara Birkeland i Oslo fredag morgen.

Yara Birkeland straks klar til drift

Verdens første elektriske, og etter hvert autonome, containerskip settes i drift neste år.

Publisert Sist oppdatert

Yara Birkeland

Lengde: 80 m
Bredde: 13 m
Dypgang: 6 m
Kapasitet: 120 TEU
Dødvekttonn: 3200 t
Batterikapasitet: 6,8 Mwh
Toppfart: 15 knop
Økonomisk fart: 6-7 knop
Konsept: Frakte containere med kunstgjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya til eksporthavnen i Brevik - utslippsfritt og autonomt.

Torsdag kveld tok Yara Birkeland turen fra Horten til Oslo for første gang, og fredag morgen fikk statsminister Jonas Gahr Støre og havminister Bjørnar Skjæran omvisning i skipet.

– Her har vi sett en verdensnyhet og et lite skritt for Yara – og kanskje et stort skritt for oss alle, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til NTB.

Yara Birkeland skal bli verdens første batteridrevne og autonome containerskip, og skal fra neste år frakte containere med kunstgjødsel fra Yaras fabrikk på Herøya til havna Brevik. Derfra eksporteres gjødselen videre til verdensmarkedet.

Se video av Yara Birkelands tur fra Horten til Oslo.

Gjennom transport sjøveien til Brevik, kutter Yara rundt 40.000 lastebiltransporter årlig, gjennom tett trafikkerte boligområder i Porsgrunn. Samtidig kuttes naturligvis store CO₂- og NOx-utslipp. De første årene skal skipet ha mannskap om bord, men etter planen skal skipet etter to års drift begynne å operere autonomt.

Kronglete vei

Å bygge et slikt skip har vært krevende. Opprinnelige var oppstart tenkt allerede i 2020.

– Det har vært en kronglete vei, men da er det enda mer tilfredsstillende å stå her nå og se skipet der ute, sa CEO i Yara International Svein Tore Holsether under et seminar fredag formiddag.

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran åpnet seminaret med å gratulere Yara med skipet, og mener at skipet gir håp om at de krevende utslippsmålene det er blitt enighet om internasjonalt kan nås.

– Yara Birkeland som verdens første autonome elektriske containerskip, viser at det er realiserbart og bærekraftig. Dette er en pilot som vil bane vei for ny teknologi, og bidra til å øke farten på omstillingen i maritim sektor, sa Skjæran.

Jobber med regelverk

Yara Birkeland tok torsdag sin første og eneste tur til Oslo og fikk besøk av både statsminister Jonas Gahr Støre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran. Her er skipet på vei ut av Brevik Havn.
Yara Birkeland tok torsdag sin første og eneste tur til Oslo og fikk besøk av både statsminister Jonas Gahr Støre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran. Her er skipet på vei ut av Brevik Havn.

Før skipet kan operere autonomt må nytt regelverk på plass.

Yara-CEO Svein Tore Holsether og statsminister Jonas Gahr Støre foran Yara Birkeland på kaia i Oslo sentrum.
Yara-CEO Svein Tore Holsether og statsminister Jonas Gahr Støre foran Yara Birkeland på kaia i Oslo sentrum.

– Skipet utfordrer ikke bare eksisterende løsninger, men også eksisterende regelverk. Her er vi i dialog med å utvikle et nytt nasjonalt regelverk for autonom transport, sa Skjæran.

Yara Birkeland er et storstilt norsk samarbeidsprosjekt med mange parter som bidrar. Først og fremst Kongsberg Maritime som har bidratt med de tekniske løsningene.

– Det er en haug norske leverandører som har vært med på å løfte dette. Det er hele den maritime klyngen, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Enova som gjør at vi kan få til slike ting, sier Holsether.

CEO i Kongsberg Geir Håøy er stolt av Kongsbergs bidrag.

– Da dette ble lagt frem for meg, tenkte jeg at «dette er kult». Grønn skipsfart har ligget der og ventet på at noen skal ta initiativ. Selvfølgelig svarte vi ja da Yara spurte. Vi skjønte at det kom til å bli krevende, men om det hadde vært enkelt så hadde alle andre gjort, det sa Håøy.

- Det er ingen andre land i verden vi hadde våget å gjøre et slikt prosjekt. Skipet er full av verdensledende teknologi. Det krever felles visjon og stor tillit. Vi vet alle at nå haster det. 2030 er bare åtte år unna, og da er det bare partnerskap som gjelder. Det er vi gode på i Norge. Vi skal bli en nasjon som er løsningsleverandører, sa Holsether.

Powered by Labrador CMS