NLF ETTER BRUKOLLAPSEN:

NLF-topp Geir A. Mo krever at politikerne bevilger mer penger til vedlikehold av broer og veier.

Krever historisk vei-løft

Kun flaks hindret at brukollapsen på Tretten-broen i Gudbrandsdalen ikke endte i en dødsulykke. NLF krever at politikerne tar ansvar og bevilger mer penger til vedlikehold av broer og veier.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bakgrunn:

  • Mandag 15. august kollapset Tretten bru.
  • Broen fører fylkesvei 254 over Gudbrandsdalslågen samt E6.
  • Den ligger i Øyer kommune i Innlandet fylke.
  • To kjøretøy var på broen da den kollapset, en personbil og en lastebil. Begge kom fra kollapsen fysisk uskadet.

– Dagens regjering og storting kan ikke lenger gamble med folks sikkerhet på broer og veier, men må sørge for et historisk løft for å ta igjen det enorme etterslepet vi har på riks- og fylkesveier. Vi snakker om hundrevis av milliarder kroner for å ta igjen generasjoner med politisk vanstyre på disse områdene, kommenterer Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund i en pressemelding.

Rådgivende ingeniørers forenings (RIF) siste rapport, State of the nation, estimerer at det trengs 700 milliarder kroner for vedlikehold og oppgradering av fylkesveiene, 300 milliarder kroner for vedlikehold og oppgradering av kommunale veier og svimlende 1000-1100 milliarder kroner for å vedlikehold og oppgradering av riksveiene.

- Lukter skandale

Mo påpeker at broen som kollapset kun er ti år gammel og forventer at det vil bli laget en grundig rapport som forteller hvordan noe slikt kan skje.

- Den forrige broen sto der siden 1895, men denne nye er bare holdt i ti år. Her lukter det skandale, legger han til.

Mo synes det er spesielt bekymringsfullt siden dette ikke er første gang en bro kollapser.

– En lignende bro av limtre falt i 2016 da en lastebil kjørte over den, i tillegg til kollapsen på Badderen bro i Troms tidligere i år, som delte Norge i to i lang tid.

- Vi husker også alle Skjeggestad bru på E18 i Vestfold som kollapset for noen år siden. Vegdirektoratet kom nylig med en rapport som viste at 342 broer på riks- og fylkesveinettet har så store skader at de utgjør en alvorlig fare for trafikksikkerheten. Dette er veldig alvorlig, understreker Mo.

Følger ikke reglene

VG har tidligere avslørt at Statens vegvesen siden 2013 har brutt reglene som skal følge opp lovens krav om å sikre at norske trafikanter kjører på trygge broer. Av 16.971 broer hadde 1087 av feil som inspektørene omtaler som «store» eller «kritiske» for bæreevnen eller trafikksikkerheten.

– Politikerne har snudd det blinde øyet til, og det har ikke tatt det ansvaret de har for å vedlikeholde veiene. Hadde det vært et bedriftsbygg som hadde hatt samme dårlige standard, hadde det blitt stengt på dagen. Dette gjelder tydeligvis ikke for norske veier, som også er fabrikkgulvet til titusener av yrkessjåfører, sier Mo.

Videre understreker han at det ikke kan være slik at lastebilsjåfører risikerer liv og lemmer ved å dra på jobb.

– Folk kan bli redd for å gå på jobb, og utrygge veier påvirker også det psykososiale. Konsekvensen er færre sjåfører i en allerede presset næring, som igjen setter viktige forsyningslinjer i fare.

Powered by Labrador CMS