Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Kan revolusjonere offshore-operasjoner
AKER BRYGGE: Med det ubemannede skipet Reach Remote åpner Reach Subsea for helt nye muligheter
«Reach Remote 1» heter det ubemannede overflatefartøy (USV) som utviklet av Reach Subsea i samarbeid med Kongsberg Maritime, og som kan revolusjonere offshore vedlikehold i Nordsjøen. Skipet ankom Norge i januar og har i vår gått i testdrift.
Skipet er 24 meter langt, og har med seg et fjernstyrt undervannsfartøy (ROV) som gjør oppdrag på havbunnen.

– Det kan være alt fra rørledningsinspeksjon til havbunnskartlegging til intervensjonsaktiviteter som en slags vaktmester under vann, forklarer Bjørg Mathisen Døving, VP Reach Remote i Reach Subsea.
Samarbeid med Massterly
USV-en opereres fra landbasert eller mobilt fjernkontrollsenter (ROC), som overvåkes av Massterly og Reach Subsea.
Døving setter ord på de åpenbare fordelene med et ubemannet fartøy som plattform for ROV-er i Nordsjøen. ROV-en trenger strøm for å operere og Reach Subsea 1 er i så måte både ROV-ens ferge og batteri.
– Tradisjonelt frakter vi disse robotene ut på store konvensjonelle skip som kanskje er opp til 100 meter lange, og som må ha et maritimt mannskap på 25 personer. I tillegg til at du har operatører som opererer robotene, så har du gjerne et prosjektteam. I verste fall kan du ende opp med en båt med 50 mennesker om bord, og en voldsom kost for å frakte denne lille roboten ut til arbeidsstedet sitt, sier hun.

Klimavennlig
Å sende et ubemannet fartøy ut i slike operasjoner sparer naturligvis kostnader, men det er også sikrere, samtidig som det kutter klimagassutslipp – selv om Reach Remote ikke drives av batterier eller andre alternative drivstoff.
– Grunnen til at vi ikke kan drive elektrisk, er at vi må ha et skip som kan operere 30 dager uavbrutt. Samtidig reduserer vi karbonavtrykket med sammenlignbare operasjoner med opptil 90 prosent, sier Døving.
Grunnen til utslippsreduksjonen er rett og slett at Reach Remote er så mye mindre enn de konvensjonelle skipene. På sikt kan et være aktuelt å benytte andre typer drivstoff på tilsvarende fartøy, sier Døving.
Nå var det ikke aktuelt med alternative energibærere fordi drivstoff som hydrogen og ammoniakk ikke er tilgjengelig, men på sikt kan det være aktuelt å både retrofitte Reach Remote nå forsyningskjedene er på plass. Det vil være en ganske enkel prosess, sier Døving, spesielt siden skipet er ubemannet og sikkerhetskravene dermed ikke er så omfattende.
Kundene er klare
Da Døving fortalte om Reach Remote under et arrangement i regi av Wilhelmsen og Massterly under Norshipping, hadde det autonome fartøyet seilt i 44 dager uten store tekniske problemer. Ifølge Døving står kundene klare til å benytte seg av tjenestene som Reach Remote kan levere.

– Vi har jo bearbeidet kundene våre over tid, og har vært bevisst på å være litt transparente. Vi er først ute i markedet, men ønsker samtidig å pløye litt vei for andre aktører. Det er per nå ikke nok skip til å bidra til alle prosjektene som kommer med offshore vind, mineralutvinning og utforskning av havbunnen, sier Døving.
Blant kundene som allerede er med, er Equinor. For Døving og Reach Remote-teamet er det godt å se at prosjektet raskt kan bli en god investering. Det er fordi den ubemannede løsningen vil levere et minst like godt produkt, samtidig som operasjonskostnadene blir lavere.
– Vi gjør jo ikke dette på grunn av at teknologien er kul, men fordi vi vil tjene penger. Vi mener Reach Remote er en god måte å gjøre det på. Vi selger jo havdata, og det skal ikke være kundens bekymring hvordan vi samler inn den havdataen. Det jo selvfølgelig et suksesskriterium at datakvaliteten er god, understreker Døving.
Hun mener også at Reach Subsea gjennom Reach Remote bidrar til å ny eksportmulighet for Norge.
– Det er kombinasjonen av ny maritim teknologi, og i Norge er vi jo eksperter på undervannsteknologi. Så det er klart dette har stort eksportpotensial internasjonalt. Vi har jo en følelse av at vi har en katalysator for å åpne opp nye internasjonale markeder. Vi er først i verden, så vidt vi vet, med dette konseptet. Så det er klart dette har stort eksportpotensial internasjonalt, sier Døving.
Nylig fikk også Reach Subsea overlevert sitt andre autonome fartøy, Reach Remote 2, som også snart skal settes i drift.