VAN OF THE YEAR 2022: Nye Mercedes-Benz Citan viser gode vinteregenskaper i vår første lille test bak rattet.
VAN OF THE YEAR 2022: Nye Mercedes-Benz Citan viser gode vinteregenskaper i vår første lille test bak rattet.

Nye Citan er god på snøen

GODE VINTEREGENSKAPER: Årets varebil i Europa er på plass og vi setter vinteregenskapene til Mercedes-Benz Citan på prøve.

Publisert
BEST: Infotainmentsystemet til Mercedes er blant de beste på markedet. Den nyeste oppgraderingen gjør at vi kan koble opp Apple Carplay via blåtann.
BEST: Infotainmentsystemet til Mercedes er blant de beste på markedet. Den nyeste oppgraderingen gjør at vi kan koble opp Apple Carplay via blåtann.

Da snøen og kulda kom på Østlandet, stod MT-redaksjonen klare for å teste årets varebil i Europa, Mercedes-Benz Citan. Og det var ikke så mange milene vi trengte i den flunkende nye bilen før vi kunne konstatere at nye Citan også har gode vinteregenskaper.

Stødig og god følelse

Det er et lett lag med snø i småveiene rundt redaksjonslokalene. Her er det flust med bakker hvor vi har fått prøvd bakkestart. Både i minus 10 og med kun et par minusgrader er antispinnfunksjonen meget god og bilen tar seg enkelt i gang igjen – selv i bratte bakker hvor man kjenner hvordan kraften veksler mellom hjulene med best grep. Vi føler at bilen er stødig og gir en god følelse med underlaget under kjøring på vinterveiene.

KAMERA: Slik så vindusruten ut da vi fikk beskjed om at kameraet var ute av funksjon. Her er det ca. 8 minusgrader og bilen er varm.
KAMERA: Slik så vindusruten ut da vi fikk beskjed om at kameraet var ute av funksjon. Her er det ca. 8 minusgrader og bilen er varm.

Varmeapparatet sørger raskt for en behagelig innetemperatur, men på fjerde og øverste vifte-trinn blir det relativt støyfullt i førerhuset. På det laveste trinnet derimot er det knapt så vi hører viften. Varmesetet i førersetet har to trinn, men i benken for passasjerer glimret denne funksjonaliteten med sitt fravær.

Litt sensitiv

Et lite problem vi opplevde i fem minusgrader var at hjelpesystemene varslet dårlig sikt i kamera. Vi hadde skrapt ruten og det var fritt for både snø og is foran kameralinsen i toppen av frontruten. Bilen varslet at både antikollisjonsfunksjonen og filholderfunksjonen var deaktivert. Vi fikk stadig meldinger om at sikkerhetssystemer var satt ut av funksjon på grunn av at sensorer eller kameraer ikke hadde kontakt. Dette er ikke et helt ukjent vinterfenomen, men vi kan ikke huske å ha vært borti systemer som har vært like sensitive som i denne bilen.

DYSETRØBBEL: Her burde ingeniørene ha gjort en bedre jobb. En finere dysefunksjon og kraftigere stråle hadde gjort underverker. Her står vi stille og i 80 km/t går strålen enda lavere.
DYSETRØBBEL: Her burde ingeniørene ha gjort en bedre jobb. En finere dysefunksjon og kraftigere stråle hadde gjort underverker. Her står vi stille og i 80 km/t går strålen enda lavere.

Når vi først er inne på vinteregenskaper, må vi nesten også nevne vindus-spyleren. Denne spruter kun noen cm opp på ruten, her bør man få mer trykk og en dyse som sprer væsken mere utover ruten for å få ned forbruket.

Bilen vi kjørte var en 95 hk variant, dette er den samme motoren vi testet i Renault Kangoo-versjon i siste utgave. Med denne oppnådde vi et drivstofforbruk på kun 0,46 l/mil med bilen lastet til 60 prosent av tillatt nyttelast. Denne gangen viste bilens forbruksmåler et snitt på 0,52 l/mil med to personer og kun et fåtall kilo med last. Vi kjørte 46 mil på vinterveier, hvorav rundt halvparten var på usaltede snødekte veier. Vi kommer tilbake med en test av den kraftigere 116 hk motoren når denne blir tilgjengelig.

Powered by Labrador CMS