Logistikkdirektør Børre Ulstein Nilsen  (t.h.) viser rundt på  nye ligninlager til Borregaard på Øraterminalen, da den offisielle åpningen nylig fant sted.
Logistikkdirektør Børre Ulstein Nilsen (t.h.) viser rundt på nye ligninlager til Borregaard på Øraterminalen, da den offisielle åpningen nylig fant sted.

Venter på nytt regelverk – og ny teknologi

Har Borregaard endret syn på autonom frakt av gods på Glomma?

Autonome skip er helt eller delvis ubemannede skip, og disse skipene ser man i dag for seg vil bli en viktig del av fremtidens skipsteknologi. Målet er også at Norge skal bli en ledende nasjon innen dette området.

Da Moderne Transport møtte logistikkledelsen ved Borregaard i Sarpsborg i februar 2018, kunne industrikonsernet røpe at de sammen med Borg Havn IKS så for seg autonome lektere på Glomma. Lekterne ville bringe containere fra fabrikken i Sarpsborg og nedover Glomma til Øraterminalen.

Så ble det stille

Sjøfartsdirektoratet var med på notene:

- Ingen umulighet! Det er utfordringer, men disse kan løses. Jeg vil heller si at det ikke er et spørsmål «om», men heller «når», sa sjefingeniør Jack-Arild Andersen i Sjøfartsdirektoratet, da han besøkte «Prosjektseminar om Autonome skip i Nedre Glomma» som havna inviterte til i oktober i 2017.

Etter den tid utviklet tanken seg til et forprosjekt. Men så ble det stille.

Bil bedre?

– Vi har deltatt sammen med Borg Havn i en mulighetsstudie vedrørende godsdroner, som kan bli aktuelt å jobbe videre med, påpeker logistikksjef Børre Ulstein Nilsen ved Borregaard.

– Rykter som går i bransjen, hevder at autonom lekter til Øra ikke er beste løsning for Borregaard?

– Vi ser at biltransport langs Glomma gir optimal logistikk og er minst ressurskrevende i begge ender. Et jevnt uttak fra produksjon, samt jevn transport og jevn flyt av varer inn i lageret, gir optimal logistikkflyt, svarer han.

Avventer

– Er prosjektet med autonomi på elva «dødt» for Borregaard?

– Nei, dette er absolutt ikke noe vi har lagt fra oss. Vi kommer til å følge med på utviklingen av nytt regelverk for autonome skip, som skal vedtas. Videreutviklingen vil vise om det ligger noen muligheter for oss når det gjelder autonome transportløsninger i fremtiden, svarer logistikksjefen.

Han fortsetter:

– Når det gjelder kjøretøy, har vi utfordret flere lastebilprodusenter på mer miljøvennlige biler, men de har pr. i dag ikke teknologi basert på modulvogntog. Vi håper bilprodusentene kan komme med enda mer velfungerende løsninger, som ikke reduserer kapasitet, samt vil gi mye lavere utslipp enn dagens Euro 6 dieselmotorer.

Til toppen