Nytt om navn:
Anders Gautstad Jakobsen, jurist – tollansvarlig i NHO Logistikk og Transport. Foto: NHO Logistikk og Transport
Fotos: Istockphoto og NHOLT. Montasje: Logistikk Inside
Bransjens nye spydspiss innen toll
Anders Gautestad Jakobsen er ny tollansvarlig i NHO Logistikk og Transport. Nå skal han hjelpe til med å manøvrere medlemsbedriftene gjennom nye regelverk og Digitoll.
42-åringen tiltrådte som jurist og tollansvarlig i NHO
Logistikk og Transport 5. mai. Kort tid etter fikk han møte medlemsbedrifter
fra hele landet på organisasjonens årsmøte i Riga.
– Det var fint å få muligheten til å treffe så mange
bedrifter og bli kjent med dem, sier Jakobsen til Logistikk Inside.
Bred erfaring med toll
Jakobsen har bred erfaring med toll og vareførsel, blant
annet fra Tolldirektoratet og som seniorskattejurist i Skattedirektoratet. Han
har jobbet tett på digitaliseringen av Tolletaten og var tidlig involvert i
oppstarten av Digitoll-prosjektet.
Skal styrke NHOLTs arbeid med toll og regelverk Jakobsens
nye rolle blir todelt, forklarer han: Dels myndighetskontakt knyttet til
Digitoll og regelverksprosesser knyttet til både digitoll og andre
tollregelverk, dels tett medlemsservice i møte med logistikkbedriftenes
praktiske tollutfordringer.
– Jobben blir å bistå medlemsbedriftene samtidig som vi
jobber strategisk med myndighetene, sier Jakobsen.
Flere store endringer på gang
De siste månedene har toll gått fra å være et nisjefelt for
spesielt interesserte, til å havne høyest på dagsorden, særlig etter at Donald
Trump brakte toll og handelspolitikk helt øverst i nyhetsstrømmen. Men det det
er fortsatt de operative detaljene som byr på størst utfordringer for
bedriftene. Digitoll er kun én av de store endringene som treffer
næringslivet.
Blant
annet stiller Norges tilknytning til EUs Import Control System 2 (ICS2) nye
krav til transport- og logistikkaktører som importerer fra land utenfor EU/EØS. ICS2 er et digitalt forhåndsvarslingssystem som skal gi myndighetene bedre
oversikt over varer på vei inn i EU. Det krever nye rutiner og datastrømmer,
også for norske aktører, da Norge er definert som en del av EUs ytre grense via
EØS-samarbeidet.
Et annet eksempel er nye opplysningskrav i det felleseuropeiske systemet
NCTS
- New Computerized Transit System – som gjelder for varer i transitt. Store
godsmengder blant annet mellom Oslo og Narvik påvirkes av dette regelverket –
ettersom store deler av denne togruten går via svensk territorium. Selv om det
er snakk om innenriksvarer fra ett sted i Norge til et annet sted i Norge –
uten stopp i Sverige - må transporten registreres som transitt. Det betyr at
det svenske Tullverket – som følge av regelendringer i EU – krever mer
informasjon om varene på toget enn det som har vært vanlig tidligere.
Dette var en het potet i fjor, der man på høsten fikk
gjennomslag i EU-kommisjonen og i samråd med svenske tollmyndigheter slik at
transporten kunne foregå tilnærmet likt som tidligere. Men fra Brüssel er det
krav om å få på plass enda mer detaljerte opplysninger om godset.
– Her er vi på ballen sammen med næringslivet og Tolletaten,
sier Jakobsen.