SOLCELLER: For vedlikeholdslading av batteriene er solceller en god investering, forteller Espen Velde Marthinsen i TTI.

Solceller på trekkvogna gir god økonomi

LANGHUS: Vi må innrømme at vi var litt skeptiske da vi ble invitert til TTI på Langhus for å se solceller bli montert på en trekkvogn.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er poenget med å montere solceller på en dieseldrevet trekkvogn var nemlig vår første tanke. Vel fremme hos TTI møtte vi Espen Velde Marthinsen som kunne fortelle at han hadde hatt akkurat de samme tankene første gang han hørte om dette produktet.

LYSVENNLIGE: Selv montert bak spoileren vil cellene fange opp lys og produsere strøm.

– Fakta er at det er penger å spare på å montere solceller. Vi regner med at man kan spare 500 liter diesel i året her i Norge, men vi har hørt om tilfeller i sydligere strøk hvor drivstoff-besparelsen er vesentlig høyere, sier Marthinsen. Videre kan man også spare bilens batterier for slitasje ved at batteriene vedlikeholdslades også når bilen ikke benyttes. Dette er med på å forlenge batterienes levetid, og dermed redusere driftskostnader, fortsetter han.

Tjent inn på tre år

Investeringen er spart inn på tre år, samtidig er det en miljøvennlig investering da mindre diesel brennes. Det er spesielt under pauser man slipper at batteriene tappes når sjåførene eksempelvis koker kaffe, eller varmer mat i mikroovnen.

MONTERING: I løpet av noen timer monteres solcellene av teknikere fra Green Energy.

TTI er importør av solcellene fra Green Energy Scandinavia som har en rekke bruksområder innenfor transportsektoren. Teknologien i solcellene fra Green Energy er robust, slik at mattene kan bøyes og monteres i ulike former og vinkler. Mattene har en bøybar kjerne som ikke skades dersom matten knekkes. Måten cellene er bygd opp gjør også at mattene er svært motstandsdyktige mot skader. Dersom en matte får en rift, er det kun cellene som er skadet som mister funksjon, alle cellene er nemlig produsert slik at de går i en loop. Man trenger da kun å tape over det skadde området for å forhindre att det utsettes for vanninntrenging.

Cellene er også meget følsomme for lys, slik at de produserer strøm selv om det er overskyet, eller man står parkert under en gatelykt.

Også varebiler eller distribusjonsbiler med elektrisk kjøleaggregat eller bakløfter vil ha god nytte av slike solceller for å vedlikeholdslade batteriene.

Cellene koples opp mot en omformer som sørger for 12/24 V avhengig av hva kjøretøyet har behov for.

DISKRET: Solcellene har et spesiallim på baksiden og følger bilens kurver under montering. Det gjør at de blir forholdsvis diskret på bilen.
KIT: Solceller og omformer kommer som et ferdig kitt, nærmest bare plugg&play.



Powered by Labrador CMS