Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Hva er poenget med å montere solceller på en dieseldrevet
trekkvogn var nemlig vår første tanke. Vel fremme hos TTI møtte vi Espen Velde
Marthinsen som kunne fortelle at han hadde hatt akkurat de samme tankene første
gang han hørte om dette produktet.
LYSVENNLIGE: Selv montert bak spoileren vil cellene fange opp lys og produsere strøm.Foto: TTI
– Fakta er at det er penger å spare på å montere solceller.
Vi regner med at man kan spare 500 liter diesel i året her i Norge, men vi har
hørt om tilfeller i sydligere strøk hvor drivstoff-besparelsen er vesentlig høyere,
sier Marthinsen. Videre kan man også spare bilens batterier for slitasje ved at
batteriene vedlikeholdslades også når bilen ikke benyttes. Dette er med på å
forlenge batterienes levetid, og dermed redusere driftskostnader, fortsetter
han.
Tjent inn på tre år
Investeringen er spart inn på tre år, samtidig er det en
miljøvennlig investering da mindre diesel brennes. Det er spesielt under
pauser man slipper at batteriene tappes når sjåførene eksempelvis koker kaffe,
eller varmer mat i mikroovnen.
MONTERING: I løpet av noen timer monteres solcellene av teknikere fra Green Energy.Foto: Torbjørn Eriksen
TTI er importør av solcellene fra Green Energy Scandinavia som har en
rekke bruksområder innenfor transportsektoren. Teknologien i solcellene fra Green
Energy er robust, slik at mattene kan bøyes og monteres i ulike former og
vinkler. Mattene har en bøybar kjerne som ikke skades dersom matten knekkes.
Måten cellene er bygd opp gjør også at mattene er svært motstandsdyktige mot
skader. Dersom en matte får en rift, er det kun cellene som er skadet som mister
funksjon, alle cellene er nemlig produsert slik at de går i en loop. Man
trenger da kun å tape over det skadde området for å forhindre att det utsettes
for vanninntrenging.
Cellene er også meget følsomme for lys, slik at de
produserer strøm selv om det er overskyet, eller man står parkert under en
gatelykt.
Også varebiler eller distribusjonsbiler med elektrisk kjøleaggregat
eller bakløfter vil ha god nytte av slike solceller for å vedlikeholdslade
batteriene.
Cellene koples opp mot en omformer som sørger for 12/24 V
avhengig av hva kjøretøyet har behov for.
DISKRET: Solcellene har et spesiallim på baksiden og følger bilens kurver under montering. Det gjør at de blir forholdsvis diskret på bilen.Foto: Torbjørn Eriksen
KIT: Solceller og omformer kommer som et ferdig kitt, nærmest bare plugg&play.Foto: TTI