Mye sjømat flys ut fra OSCC-terminalen på Gardermoen. Foto: Oclin/Chris-Håvard Berge
Mye sjømat flys ut fra OSCC-terminalen på Gardermoen. Foto: Oclin/Chris-Håvard Berge

Ny logistikkløsning for sjømat

Maritech har nå lansert en helt ny logistikkløsning for sjømatnæringen, som skal få sjømat til å gli smidig ut av landet.

Publisert Sist oppdatert

Hvert minutt sendes det i snitt ut 25.000 sjømatmåltider fra Norge, totalt 36 millioner i døgnet. Med slike volumer er det mye å spare på effektiv og smidig logistikk der tannhjulene i systemet snakker godt sammen.

«Maritech Supply Chain er skreddersydd for å støtte og digitalisere komplekse prosesser på tvers av forsyningskjeden, og forenkler sikker samhandling mellom eksportør, transportør, terminal og fortolling», heter det i pressemeldingen fra softwareprodusenten Maritech.

Løsningen er resultatet av innovasjonsprosjektet «Digitalisering av norsk sjømattransport», der Maritech siden 2017 har samarbeidet med Cermaq, Coast Seafood, Schenker og daværende Timpex, som i 2019 ble kjøpt opp av Maritech.

Prosjektet har hatt til hensikt å skape en enklere og mer effektiv sjømatlogistikk, gjennom at eksportørene kobles med transportørene for digital samhandling og dokumentflyt. Målet er forbedret datakvalitet, kostnadskontroll og transportutnyttelse, samt forenklet planlegging, koordinering og ledelse av prosessene hos alle parter.

- Vi er svært imponert over de som får dette til å flyte godt hver eneste dag, holder hodet kaldt og får norsk sjømat ut i verden. Et eksempel er at booking av frakt må skje flere dager i forkant, noe som betyr at alt må skje på prognoser. På dette tidspunktet vet man ikke sikkert hva fangsten blir, hvilke kjøpere som skal ha hva og hvor de er. I neste ledd har man heller ingen garanti for at vogntogene når flyplassen i tide, de kan stå fast på en fjellovergang eller miste ei ferge og komme for sent. Usikkerheten stiller meget høye krav til alle ledd i forsyningskjeden. Videre preges prosessene i dag av kostbare og tidkrevende manuelle rutiner, som også gir sårbarhet knyttet til feil og personavhengighet, forteller prosjektleder i Maritech, Ajdin Rizvo, og legger til:

- Sjømatlogistikk er ekstremsport.

Produktsjef Bjørnar Kvalsnes, Maritech. Foto: Anunatak/Elin Herjehagen
Produktsjef Bjørnar Kvalsnes, Maritech. Foto: Anunatak/Elin Herjehagen

Den nye løsningen støtter blant annet dokumentflyt og kommunikasjon, fakturabehandling, prishåndtering og behandling av tolldokumenter. Alle endringer er synlige og sporbare, noe som sikrer riktige data, enkel dokumentasjon og reduksjon i ventetid gjennom hele verdikjeden. Dokumenter relatert til forsendelsen blir gjort tilgjengelig for transportøren så snart de er opprettet, og terminalen har full oversikt over inngående og utgående varer og forsendelser. Dette gjør det mulig å håndtere plutselige endringer mer effektivt, og man oppnår forbedret forutsigbarhet.

Bjørnar Kvalsnes, produktsjef i Maritech, sier det er en milepæl for selskapet å endelig kunne tilby en løsning som håndterer sjømatlogistikken.

– Dette har lenge stått på ønskelisten, og det har vært både lærerikt og krevende å jobbe med digitalisering av disse prosessene. Samarbeidet med prosjektpartnerne har vært tett og viktig, støtten fra Innovasjon Norge har også vært avgjørende. Resultatet er et verktøy som både vil avlaste mennesker, redusere risiko og gi økt lønnsomhet. Sammen har vi funnet en «best practice» som vil komme alle parter til gode, og også gi en viktig bærekrafts-gevinst i form av forbedret kapasitetsutnyttelse for både vogntog, fly og skip. Slik kan vi også bidra til å gi kundene våre en grønnere drift, avslutter han.