Oslo Havn lokomotiv i utviklingen

Oslo Havn har vært med i utviklingen av Portwin helt fra begynnelsen, og innrømmer at det har vært noen bølger underveis i prosessen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noe av grunntanken er at systemet skal benyttes av så mange norske havner som mulig, og i starten gikk det med mye tid for å få alle havnene med på samme lag.

- Det var en tung prosess å få i gang samarbeidet mellom alle trafikkhavnene i Norge. Det er mange kommuner som skal gå inn på et felles system, og jeg tror ikke det har vært noe tilsvarende prosjekt i Norge noen gang, sier Oslo Havns analysesjef Tommy Svendsen.

Etter samlingen av havnene ble avtalene skrevet i 1998. I mai 1999 var det oppstart av den felles IT-løsningen. Det ble mildt sagt et spennende halvår. Ikke nok med at havnene skulle forholde seg til en helt ny IT-løsning, men tiden gikk i rasende fart mot det mange trodde skulle bli elektronikkens dommedag.

- Alle var skremt på grunn av tusenårsskiftet, minnes Svendsen og humrer over hysteriet den gang.

Krevende tid

Det ble spådd at fly skulle dette i bakken og alt av IT-systemer skulle stoppe opp. Knapt noe skjedde i det hele tatt, men det betyr ikke at det ikke var utfordringer med Portwin i starten.

- I begynnelsen var det en del tekniske feil og barnesykdommer, og vi i Oslo Havn fikk føle det sterkest ettersom vi var pilot- og testhavn, sier IT-planlegger Ivar Østby.

Men begge forsikrer at systemet etter hvert er blitt stabilt og dekker de behovene de trenger for havnedrift.

De tre siste årene er det blitt investert 14 millioner i utviklingen, fordelt med en tredel hver for Seamless, Innovasjon Norge og kundene av systemet. Nå ønsker Seamless å eksportere produktene sine, og foruten de hjemlige kontorene i Kristiansand, Oslo og Berger vurderer selskapet å opprette et kontor i Tallin i Estland.

- Det baltiske landene er interessante for oss, men vi får se om betalingsviljen er god nok, sier daglig lederOlav Madland.

Midt-Østen er også et marked Seamless kan komme til å satse på, da spesielt knyttet opp mot havnesikring ressursoptimalisering via bedre koordinering i Golflandene.

Powered by Labrador CMS