STORSELGER: Volkswagen ID. Buzz Cargo har vært en storslager for importøren med nær 10.000 registreringer i år.
Foto: Torbjørn Eriksen
Rekord for VW Nyttekjøretøy
REKORD: Volkswagen Nyttekjøretøy har passert sin tidligere registreringsrekord fra 2016 og noterer tidenes beste år i Norge. Rekorden kommer i jubileumsåret, 75 år etter at merkevaren ble etablert.
Volkswagen Nyttekjøretøy har passert sin
tidligere registreringsrekord fra 2016 og noterer tidenes beste år i Norge.
Rekorden kommer i jubileumsåret, 75 år etter at merkevaren ble etablert.
Rekordår i jubileumsåret
15. desember 2025 passerte Volkswagen
Nyttekjøretøy sin forrige norske registreringsrekord fra 2016. Da ble bil
nummer 11.386 registrert, og året er dermed det sterkeste i merkets historie
her til lands.
Salgstallene består i all hovedsak av
varebiler, der ID. Buzz Cargo er bestselgeren. I tillegg inngår også enkelte
personbilregistreringer, blant annet ID. Buzz GTX.
– Det er med ekstra stor glede at vi når en
ny rekord i jubileumsåret vårt. Dette er resultatet av en sterk merkevare, et
motivert forhandlernettverk, langsiktig arbeid og en produktportefølje å være
stolt av. Det er kombinasjonen som har gjort dette mulig, selv i et lunkent
bygg- og anleggsmarked, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Eirik
Irgens Kristoffersen.
Langvarig dominans i varebilmarkedet
Volkswagen Nyttekjøretøy bruker også
jubileumsåret til å markere sin sterke og langvarige posisjon i
varebilmarkedet. Over de siste 25 årene har merket vært tydelig posisjonert som
bransjeleder i Norge.
I nyere tid har Volkswagen Nyttekjøretøy
også hatt en ledende rolle i elektrifiseringen av varebilmarkedet.
Etter tusenårsskiftet har Volkswagen
Nyttekjøretøy hatt:
– 9 år med over 30 prosent markedsandel og 2025 ligger an til å bli det tiende
– 11 år med over 20 prosent markedsandel
– Tallene viser at dette ikke er snakk om
tilfeldigheter eller enkelte gullår. Det at vi har klart å både holde og styrke
denne posisjonen gjennom overgangen til elektriske drivlinjer handler om tillit
over tid, sier Kristoffersen.
Nye modeller og teknologi på vei
Volkswagen har nylig åpnet for to nye
modeller til det norske markedet: e-Transporter 4MOTION og ID. Buzz GTX lang
varebil. Med disse styrkes både den elektriske satsingen og bredden i
varebiltilbudet ytterligere.
I tillegg planlegger Volkswagen å rulle ut
et nytt flåtestyringssystem i 2026, Connect Pro.
– Posisjonen vi har opparbeidet oss er ikke
et hvileskjær. Vi vet at alle konkurrenter har lyst til å ta andeler fra oss i
alle segmenter, så vi skal fortsette å gjøre oss relevante for kundene våre med
nye produkter og ny teknologi, avslutter Kristoffersen.
Norge dominerer ID Buzz
Tallene viser at Norge tar en uvanlig stor andel av det globale ID. Buzz-volumet. Per 30. september 2025 var det registrert 8 621 ID. Buzz Cargo og 1 635 personbiler i Norge, totalt 10 256 biler. Sammenlignet med Volkswagens rapporterte globale leveranser av ID. Buzz på rundt 42 000 biler i samme periode, betyr det at om lag hver fjerde ID. Buzz levert globalt er registrert i Norge. Det gjør Norge til et helt sentralt enkeltmarked for modellen.