Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Heidelberg Materials benytter sjøtransport som en sentral del av sin logistikk i Norge.

Skal kutte 80 prosent av utslippene med metanolskip

Fartøyet skal opereres i Norge og inngår i Heidelberg Materials’ langsiktige logistikkstrategi.

Publisert

Ifølge en pressemelding fra Heidelberg Materials Northern Europe lanserer selskapet, i samarbeid med Hartmann Group og det norske NOx-fondet, et nytt metanoldrevet bulkskip for transport av sement. Fartøyet er planlagt satt i drift i Norge i første kvartal 2028 og vil benytte primært grønn metanol som drivstoff.

Skipet vil kunne redusere CO₂-utslippene med opptil 6000 tonn per år sammenlignet med eksisterende fossildrevne bulkskip. Dette tilsvarer en utslippsreduksjon på rundt 80 prosent, ifølge selskapet.

– Dette prosjektet reflekterer Heidelberg Materials’ sterke forpliktelse til bærekraftig logistikk og langsiktig klimainnsats. Fartøyet reduserer utslippene med 80 prosent og øker vår totale transporteffektivitet. En tiårig kontrakt signaliserer vår vilje til å støtte innovasjon og bygge varige partnerskap, sier Knut Omreng, Director Logistics, Heidelberg Materials North Europe.

Hartmann Group valgt etter anbudsrunde

Etter en konkurranseutsatt anbudsrunde med seks rederier ble Hartmann Group valgt som samarbeidspartner. Hartmann Group skal designe, eie og operere fartøyet. Det tidligere Hartmann-eide selskapet InterMaritime Ltd på Kypros vil være involvert som teknisk manager etter levering av nybygget.

Heidelberg Materials og Hartmann Group viser til et langvarig samarbeid innen sjøtransport av sement, og partene vil ifølge pressemeldingen videreføre felles innsats for å redusere utslipp fra maritime transportløsninger.

– Vi er forpliktet til å investere i miljøvennlige teknologier som reduserer det maritime karbonavtrykket. Dette prosjektet viser hvordan vareeiere og rederier sammen kan drive innovasjon innen lavutslipps-transport, sier Niels Hartmann, CEO i Hartmann Holdings.

Bidrag fra Grønt Skipsfartsprogram

Grønt Skipsfartsprogram (GSP) har bidratt i prosjektet gjennom sitt serviceteam for vareeiere. Programmet fremhever betydningen av at vareeiere etterspør lav- og nullutslippsfartøy for å lykkes med den grønne omstillingen i shipping.

– Denne kontrakten utvider porteføljen av fartøy støttet av GSP, sammen med løsninger basert på hydrogen, ammoniakk og batterielektrisk drift, sier Jørgen Laake, fungerende programleder i GSP.

Avhengig av støtte fra NOx-fondet

Tidlig i 2025 søkte Heidelberg Materials Norge om økonomisk støtte fra NOx-fondet. Ifølge pressemeldingen var tilskuddet på 60 millioner kroner avgjørende for realisering av prosjektet.

– Dette fartøyet er et konkret resultat av offentlig-privat samarbeid og setter en ny standard for lavutslipps bulktransport, sier Tommy Johnsen, administrerende direktør i NOx-fondet.

Powered by Labrador CMS