Våre profilerte samarbeidspartnere:
Nissen får æren, men vi vet bedre
Julenissen sprenger alle kjente rammer for leveringseffektivitet. Heldigvis er det noen som faktisk gjør jobben.
Hvert år, når julefreden senker seg og pakkene ligger pent under treet, er det én aktør som får æren: julenissen.
Han skal levere gaver til alle julefeirende barn – i hele verden – i løpet av én eneste natt. En prestasjon som, hvis vi tar den på alvor og begynner å regne på den, raskt beveger seg langt utenfor det vi normalt forbinder med det mulige.
Men la oss gjøre nettopp det.
La oss late som om nissen faktisk står bak all julelogistikk selv – og se hva tallene forteller oss.
Verdens befolkning er nå på rundt 8,2 milliarder mennesker. Omtrent 30 prosent er barn under 18 år. Ikke alle feirer jul, men hvis vi – i tråd med tilgjengelige anslag – antar at rundt én tredjedel av verdens befolkning gjør det helt eller delvis, ender vi opp med et anslag på:
➡️ Om lag 805 millioner barn som venter på gaver.
Barn bor som regel ikke alene. Hvis vi legger til grunn rundt 2,3 barn per husholdning med barn, betyr det at nissen må innom omtrent:
➡️ 350 millioner leveringsadresser.
Allerede her begynner prosjektet å ligne mindre på juleeventyr – og mer på et ekstremt krevende distribusjonsoppdrag. Spesielt siden alt skal skje i løpet av én natt.
Ved å utnytte tidssoner og jobbe seg vestover, kan nissen, om vi skal holde oss til tradisjonen om at gavene leveres natt til første juledag, strekke julaften til omtrent 31 arbeidstimer.
Det gir følgende leveringskrav:
11,3 millioner stopp i timen
188.000 stopp i minuttet
Over 3.100 stopp i sekundet
Det forutsetter en leveringspresisjon og en gjennomføringsevne som gjør selv de mest hektiske toppene i julehandelen til en rolig øvelse.
Farten
Hvis vi antar at leveransene er jevnt fordelt over bebodde deler av kloden, kan vi grovt regne oss frem til en gjennomsnittlig avstand på rundt 770 meter per stopp.
Totalt gir det en tilbakelagt distanse på:
➡️ Om lag 268 millioner kilometer.
For å rekke dette på 31 timer må nissens transportmiddel holde en snitthastighet på rundt:
➡️ 8,6 millioner km/t – eller 2.400 km i sekundet.
Til sammenligning beveger satellitter i lav jordbane seg rundt planeten i cirka 7,8 km i sekundet. Den gode nyheten er at farten er lavere enn lysets hastighet på 300.000 km/s, så teoretisk kan det vel være mulig. Men Rudolf og hans åtte reinsdyrvenner Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner og Blitzen må den ha imponerende sikkerhetsutstyr som sørger for at den ikke tar fyr i de voldsomme hastighetene gjennom atmosfæren.
Så til lastekapasiteten
Vi legger følgende forutsetninger til grunn, for enkelhets skyld: Én gave per barn. 1 kilo per gave.
Det gir en total last på:
➡️ 805 millioner kg.
Med en nyttelast på rundt 26.300 kilo per 40-fots container, tilsvarer dette:
Over 30.000 containere
Rundt 61.000 TEU
Det er ikke lenger snakk om en slede. Vi snakker tre av verdens største containerskip mer eller mindre stappfulle. Det er snakk om et volum som normalt krever havner, terminaler, ruteplanlegging og betydelig koordinering.
Og det er altså når vi har lagt til grunn det svært lave anslaget på bare én gave per barn. Tell opp hvor mange gaver ditt barn får på julaften og gang opp volumet, om du vil ... Og voksne skal vel kanskje ha noen gaver også, så da baller det jo fort litt på seg.
Når vi legger alt dette sammen – antall stopp, tidsvinduet, avstandene og volumene – blir det vanskelig å se for seg at dette faktisk er et énmannsprosjekt. Vi begynner faktisk å tvile på om det er sant.
Likevel er det nettopp det historien gir inntrykk av: Én nisse. Én slede. Én natt. Ni reinsdyr.
Vi vet bedre
Men det oppdraget nissen får æren for, er ikke et eventyr.
Det er jo faktisk virkelighet. Alle disse gavene skal jo faktisk leveres.
Bare ikke utført av én person, og ni reinsdyr.
Det utføres av rederier som flytter varer mellom kontinenter, flyselskaper som håndterer tidssensitive forsendelser, speditører som får komplekse verdikjeder til å henge sammen, terminal- og lagerarbeidere som holder flyten i gang, og lastebilsjåfører og bud som løser den virkelige last mile – hver eneste dag.
Med andre ord: Logistikkbransjen.
Så når pakkene ligger under treet i år, kan nissen gjerne få applausen.
Men vi vet bedre. Det er dere som jobber med logistikk som gjør hele den imponerende jobben beskrevet i den noe teoretiske utregningen ovenfor. Bransjen kan med god samvittighet klappe seg selv på skulderen.
God jul!
PS: Akkurat som nissen får hjelp, har vi fått litt bistand fra OpenAI på utregningene i denne artikkelen.