Våre profilerte samarbeidspartnere
Netcompany skal løfte handel mellom Storbritannia og Nord-Irland
Digital transformasjon skal effektivisere handel mellom Storbritannia og Nord-Irland.
Den britiske toll- og skattemyndighet His Majesty’s Revenue and Customs (HMRC) har valgt Netcompany for en omfattende digital transformasjon av handels- og tollprosessen mellom Nord-Irland og Storbritannia.
Dette realiseres gjennom en ny digital plattform der Netcompanys ERMIS fungerer som grunnmur, kombinert med funksjonalitet fra AMPLIO-løsningen, og leveres til Trader Support Service (TSS), som bistår virksomheter som importerer og eksporterer varer mellom Storbritannia og Nord-Irland.
Plattformen er utviklet for å legge til rette for raskere og mer effektiv vareflyt for om lag 60.000 registrerte virksomheter som transporterer varer mellom Storbritannia og Nord-Irland.
Ambisjonen er at smidigere samhandling skal redusere administrative belastninger og frigjøre kapasitet, slik at virksomhetene kan konsentrere seg om videre vekst. På sikt skal dette bidra til økt verdiskaping og styrke selskapenes konkurransekraft.
Komplekst
Handelen mellom Storbritannia og Nord-Irland kompliseres av at Nord-Irland er utenfor EU sammen med resten av UK etter Brexit, mens Irland fortsatt er et EU-land. Selv om Nord-Irland er omfattet av Brexit følger landet EU-reglene for handel og toll, slik at åpne grenser til Irland fastholdes. Varer fra Storbritannia til Nord-Irland innføres med toll, men tollen refunderes dersom det ikke er noen risiko for at varene går videre til Irland eller andre deler av EU.
Gjennom den såkalte Windsor-rammeavtalen er det innført en rekke nye krav for bevegelsen av varer mellom Storbritannia og Nord-Irland, noe som har økt kompleksiteten for virksomhetene.
Netcompanys ERMIS-løsning understøtter allerede HMRCs tollsystemer i Storbritannia, hvor den håndterer over to millioner tolldeklarasjoner årlig. I EU behandler den samme løsningen over 20 millioner deklarasjoner og 150 millioner transaksjoner per år på tvers av ti land.
– At vi nå utvider vårt samarbeid med HMRC med enda en samfunnskritisk oppgave, understreker at vår forretning i Storbritannia for alvor tar fart. Avtalen betyr at vi fortsetter å øke vår tilstedeværelse innen tollsektoren, hvor vi er i ferd med å etablere oss som den mest sentrale digitaliseringspartneren for land i Europa, sier André Rogaczewski, CEO og co-founder i Netcompany.
Avtalen gjelder i fem år med mulighet for to forlengelser på ett års varighet. Avtalerammens estimerte samlede verdi er 245 millioner pund, hvorav 94 millioner pund allerede er budsjettert til Netcompanys engasjement, herunder etableringen av den nye plattformen.
Ser likheter med Norge
Country Manager i Norge, Geir Arne Olsen, sier det er mange likheter mellom den digitale transformasjonen som nå skjer i Storbritannia og moderniseringen den norske Tolletaten skal gjennom.
– I likhet med Storbritannia står Norge utenfor EU-samhandling med våre naboland, samtidig som EU er vår viktigste handelspartner. I 2026 starter Tolletaten i Norge sitt moderniseringsprogram for å skifte ut dagens 40 år gamle import/eksport-løsning, for å forenkle samhandling og vareførsel over grensene. Arbeidsbyrden for næringslivet i forbindelse med vareførsel må, i henhold til både regjeringen og Tolletaten, reduseres samtidig som kontrollen styrkes.