Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Abax Site Operations er en nylansert løsning fra norske Abax som sporer både gjenstander og kjøretøy.

- Flytter synligheten inn i lageret

- Systemet passer selvsagt for sjefen som vil ha oversikt, men det passer aller best for personen som skal løse oppgaven. Det kan være soussjefen i et storkjøkken, arbeidslederen på et anlegg eller lagermedarbeideren, sier John Håkansson om ABAX' nye sporingsløsning.

Publisert

ABAX har lenge vært kjent for løsninger innen elektroniske kjørebøker og flåtekontroll. Nå lanserer Larvik-selskapet Site Operations, en ny løsning for sanntidssporing av utstyr og kjøretøy i lagerbygg, terminaler og produksjonsmiljøer. Ifølge en pressemelding kombinerer plattformen kart, automatisering og integrasjon for å gi virksomheter ett visuelt bilde av hvor utstyr befinner seg – også innendørs hvor GPS ikke fungerer.

- Vi ser en tydelig etterspørsel etter smartere og mer tilgjengelige alternativer til tradisjonelle RTLS-systemer, som ofte er kompliserte å rulle ut, sier. Emma Dyga, administrerende direktør i Abax.

– Vi ser en tydelig etterspørsel etter smartere og mer tilgjengelige alternativer til tradisjonelle RTLS-systemer, sierEmma Dyga, administrerende direktør i ABAX, i meldingen.

Ifølge pressemeldingen bygger Site Operations videre på ABAX’ eksisterende plattform og er spesielt rettet mot logistikk, produksjon, industri og større lager- og terminalområder.

Kombinerer GPS og Bluetooth i ett system

John Håkansson, CPO i ABAX, forteller at mye av forskjellen handler om å knytte sammen to ellers adskilte verdener:

– Tradisjonell flåtestyring handler ofte om «hvor er kjøretøyet på kartet?» basert på GPS ute. Site Operations flytter denne synligheten inn i lager, produksjon og komplekse miljøer der GPS ikke fungerer, sier han til MT.

ENKELT Å TA I BRUK: CPO: John Håkansson beskriver Site Operations som «plug-and-play» for lager og terminalmiljøer.

– Systemet passer selvsagt for sjefen som vil ha oversikt, men det passer aller best for personen som skal løse oppgaven. Det kan være soussjefen i et storkjøkken, arbeidslederen på et anlegg eler lagermedarbeideren som har fem minutter på seg til å finne en spesifikk vogn før neste prosess kan skje. Det er for dem som må finne ting nå for å få gjort jobben, sier Håkansson.

Han forklarer at systemet bruker et samspill mellom GPS for utendørs sporing og et nettverk av Bluetooth-huber og tagger for utstyr innendørs.

– Det gjør at vi kan spore en eiendel sømløst fra motorveien, inn gjennom porten og helt til spesifikke soner innendørs – og overalt imellom, sier Håkansson.

«Plug-and-play» og lavere kompleksitet enn RTLS

Abax beskriver selv løsningen som et mindre komplekst alternativ til etablerte RTLS-systemer, der tunge installasjoner og dyre lisenser ofte er en barriere.

– Mange RTLS-systemer krever mer komplisert installasjon og gir mer hodebry for IT-avdelingen. Site Operations er plug-and-play. Våre huber har egen 4G-tilkobling og er helt uavhengige av kundens infrastruktur, sier Håkansson.

Systemet leverer det ABAX omtaler som sonenøyaktighet – ikke centimeternivå – noe som ifølge selskapet er tilstrekkelig for de fleste logistikk- og lagerprosesser.

For internlogistikk – ikke bare anlegg

Abax har historisk hatt stor kundebase i bygg og anlegg, men ifølge Håkansson vokser etterspørselen nå raskt innen internlogistikk:

– Vi ser et enormt interesse fra nettopp internlogistikken. Vi har dialog med aktører som driver alt fra store eventarenaer til havner og produksjonsindustri. Et konkret eksempel er catering- og matvogner i store arenakomplekser. Der er ikke problemet tyveri, men at vogner «forsvinner» i kulverter eller feil lokaler akkurat når de trengs.

Han trekker fram hendelser hvor utstyr raskt må finnes i en bestemt sone – og hvor tid tapt på leting umiddelbart påvirker drift.

Samlet oversikt på tvers av fartøy, lokaler og utstyr

Målet er at alle typer enheter skal kunne spores i samme kartgrensesnitt, enten det er trucker, kjøretøy, paller, vogner eller verktøy.

– Ja, absolutt alt. Det er hele poenget. Du kan ha en stor bil med GPS-enhet, og inne i bilen kan det ligge mindre Bluetooth-tagger på utstyr. Systemet ser alt, understreker Håkansson.

ABAX peker også på sitt europeiske partnernettverk av enheter som kan fange opp signaler utenfor egen infrastruktur, gjennom det selskapet omtaler som ABAXGlobal Network.

Powered by Labrador CMS