Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

DANA RoboVan er utviklet for selvkjørende varetransport uten førerhytte, ratt eller pedaler.

Førerløse el-kjøretøy for vare- og passasjertransport

Maxus lanserer selvkjørende modeller som skal gjøre det enkelt å komme i gang med selvkjøring.

Publisert

Maxus lanserer nå sine første helautomatiserte, helelektriske kjøretøy uten fører. Under Guangzhou Auto Show presenterte selskapet modellene DANA RoboVan og DANA RoboBus, utviklet for henholdsvis vare- og passasjertransport. Ifølge en pressemelding fra den norske importøren RSA markerer lanseringen et nytt steg i selskapets satsing på autonome løsninger for kommersiell mobilitet.

DANA RoboBus er Maxus’ autonome modell for passasjertransport, presentert under Guangzhou Auto Show.

Førerløse kjøretøy uten forhåndskartlegging

DANA RoboVan og DANA RoboBus er konstruert uten ratt, pedaler eller tradisjonell førerhytte. RSA fremhever i pressemeldingen at kjøretøyene er utviklet for fleksibel bruk innen logistikk og persontransport, der behovet for automatiserte løsninger øker.

Kjøretøyene benytter en selvkjøringsalgoritme som skal gjøre det mulig å ta dem i bruk uten omfattende forhåndskartlegging av byområder. Ifølge pressemeldingen kan dette redusere tiden fra levering til operativ drift med flere uker sammenlignet med tradisjonelle autonome kjøretøy, og dermed senke terskelen for kommersiell bruk.

Testet i stor skala og del av en langsiktig satsing

Maxus opplyser at kjøretøyene er grundig testet gjennom 5 milliarder kilometer med simulerte data og mer enn 5 millioner kilometer med faktisk kjøring. Modellene leveres med to uavhengige sikkerhrtssystemer, der et reservesystem automatisk skal overta  umiddelbart dersom en komponent svikter.

Lanseringen inngår ifølge pressemeldingen i en bredere autonomisatsing i SAIC-konsernet. SAIC Maxus er eid av SAIC Motor, Kinas største børsnoterte bilprodusent, som ifølge pressemeldingen solgte rundt 6 millioner biler i Kina i fjor. SAIC Maxus har vært etablert i Norden siden 2018 og er blant merkene som har hatt vekst innen elektriske vare- og personbiler her på berget.

I Norden og flere europeiske markeder importeres Maxus av RSA. Selskapet er en nord-europeisk bilimportør med virksomhet i 13 land og har hovedkontor i Norge. RSA distribuerer både person- og varebiler og har et omfattende forhandlernettverk i regionen.

Powered by Labrador CMS