Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Ove Sending i Presis Vegdrift prøvekjørte hjullasteren på riksvei 13 over Vikafjellet fra Hive Autonomys kontor i Kristiansand. Det var overraskende lett, mener han.

Vil revolusjonere veivedlikehold med førerløse maskiner

Presis Vegdrift, Statens vegvesen og Hive Autonomy går sammen om å ta i bruk AI-drevne og fjernstyrte maskiner i norsk veivedlikehold.

Publisert

Kort fortalt

  • Presis Vegdrift, Statens vegvesen og Hive Autonomy samarbeider om fjernstyrte hjullastere for å forbedre trafikksikkerhet og beredskap.
  • Hive Autonomy, et norsk teknologiselskap, monterer sin teknologi på eksisterende maskiner for å redusere risiko i skredutsatte områder.
  • Teknologien muliggjør fjernstyring av maskiner, og kan potensielt brukes i større skala for effektivt veivedlikehold.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Presis Vegdrift, Statens vegvesen og teknologiselskapet Hive Autonomy inngår nå et samarbeid om bruk av fjernstyrte og autonome hjullastere. Målet er å utvikle løsninger som styrker beredskapen, bedrer trafikksikkerheten og reduserer risikoen for arbeidere i utsatte miljøer.

– Vi gjør dette først og fremst av hensyn til sjåførenes sikkerhet. Med denne teknologien kan vi rydde et skredområde før geologene har godkjent det, og dermed bidra til at bilistene opplever bedre oppetid på veien, sier Geir Ove Engebø i Statens vegvesen til MT.

Norsk teknologi

Hjullasteren som skal brukes er en Volvo L110. Her en versjon påmontert en fres fra Øveraasen som er litt større enn den som skal brukes på Vikafjellet.

Hive Autonomy er et norsk oppstartselskap basert i Kristiansand, som utvikler utstyr for autonom og fjernstyrt drift av maskiner og kjøretøy. Avtalen innebærer at Hive Autonomy monterer sin teknologi på Presis Vegdrifts eksisterende maskinpark. Dermed kan selskapet ta i bruk tunge maskiner uten fører i områder hvor mannskapenes sikkerhet tidligere har vært en utfordring – særlig i skredutsatte strekninger og under krevende vinterforhold. Ubemannede maskiner kan både redusere risiko og gi raskere responstid.

– Dette samarbeidet viser hvilke muligheter som oppstår når etablerte og fremtidsrettede aktører går sammen om helhetlige løsninger. Hives teknologi for fjernstyrte maskiner er et viktig steg mot å realisere vår visjon om et mer effektivt, sikkert og bærekraftig transportsystem, sier Engebø.

Fredrik Bringager i Hive Autonomy mener at teknologien har store muligheter innen både veidrift og anlegg.

Hive samarbeider allerede med Toyota Material Handling Norway om montering av utstyr for fjernstyring og autonomi på gaffeltrucker, og har levert tilsvarende teknologi til en hjullaster hos Yara i Porsgrunn.

Hjullasteren til Yara har vært i drift på fabrikken på Herøya i over ett år. Der utfører den laste- og losseoperasjoner, både delvis autonomt og delvis fjernstyrt.

Skal holde Vikafjellet åpent

Nå tar Hive i samarbeid med Presis Vegdrift teknologien ut på veien. Den er montert på en Volvo-hjullaster som skal stasjoneres på Vikafjellet, hvor riksvei 13 ofte stenges på grunn av ras.

– Dette er kritisk infrastruktur som må holdes åpen. Med denne løsningen får vi en unik mulighet til å sette ubemannede maskiner i drift og samtidig styrke beredskapen, sier Fredrik Bringager i Hive Autonomy.

Teknologien åpner også for at Presis Vegdrift kan utvikle et sentralisert kontrollsenter som på sikt kan håndtere selskapets nasjonale operasjoner. Det vil gi bedre ressursutnyttelse og gjøre det enklere å skalere beredskapen etter behov.

Fjernstyrt hjullaster på vei over Vikafjellet i sommer.

– Nå starter vi med én maskin, men Presis Vegdrift har et stort nettverk, som gjør det mulig å utnytte ressursene effektivt gjennom ett beredskapssenter, sier Bringager.

Hjullasteren får en snøfreser fra Øveraasen montert, og skal i første omgang styres fra en stasjon i nærheten av veien, trolig i brakkeriggen Presis Vegdift har på Vikafjellet. I prinsippet kan kontrollstasjonen ligge hvor som helst, så lenge 4G/5G-dekningen er god nok.

Fjernstyrt når veien er stengt – foreløpig

Innledningsvis skal hjullasteren kun operere fjernstyrt når veien er stengt. Ifølge Bringager er teknologien imidlertid moden nok til å brukes til vanlig brøyting også når veien er åpen.

– Vi designer systemene våre for blandet trafikk. Da må man ha god kontroll på blindsonene og flere lag med sensorikk. Løsningen vår er teknisk spesifisert for bruk på offentlig vei. Vanlig brøyting kan derfor skje fjernstyrt allerede denne vinteren, men sesongen blir først og fremst en innkjøringsfase, sier Bringager.

– Hive-teknologi støtter vår strategi om å kombinere fjernstyring, AI og autonomi med operasjonell kompetanse innen vei og vedlikehold. Det sikrer at beredskapen vår har de beste verktøyene for å beskytte mennesker, infrastruktur og miljø, sier Ove Sending i Presis Vegdrift.

Kjørte over fjellet i sommer

Sending har allerede prøvd teknologien i praksis. I sommer fjernstyrte han hjullasteren hele veien over Vikafjellet fra kontrollsenteret til Hive Autonomy i Kristiansand. Da skjedde det med følgebil og en mann om bord. Opplevelsen var god, forteller han.

- Det var overraskende lett. Jeg varmet først litt opp på en grusplass før det bar ut på veien, sier Sending. 

Kjøringen over fjellet ble gjort i relativt lav fart, 10-15 km/t. Sending forteller at opplevelsen av å styre maskinen fra en «gamingstol» var overraskende lik å kjøre den på ekte. 

Hive Autonomy har montert sitt utstyr på hjullasteren til Presis Vegdrift.

- Responsen fra styringen var momentan, det var ingen forskjell fra å sitte i maskinen. Og vi hører lyden, så du føler at du sitter i maskinen. Jeg tror jeg satt i nesten fire timer sammenhengende, og var kanskje litt mer anspent enn ellers, sier Sending.

Gjorde tilpasninger

Han forteller at maskinen det er snakk om er en standard Volvo L110 hjullaster, men det er gjort litt ekstra justeringer. Blant annet er overføringen til snøfresen fra Øveraasen gjort trådløst og ikke med ledning. Det gjør at føreren som fjernstyrer kan bytte mellom snøfres og sidetippskuffe uten å være fysisk til stede. 

Å bruke sidetippskuffen kan være nødvendig dersom et ras inneholder fremmedelementer som kan skade fresen. 

Sending ser store muligheter for å bruke denne teknologien, mange andre steder etter hvert. 

- Vi har også drift for eksempel fra Olderfjord og opp til Nordkapp-platået, som er veldig rasutsatt. Om dette blir en suksess, er det mange muligheter, sier han.

Hive Autonomy ser på avtalen som en mulighet til å vise hvordan norskutviklet teknologi kan bidra i kritisk infrastruktur – og til å vokse videre.

– Presis Vegdrift er et solid selskap med oppdragsgivere som Statens vegvesen og et viktig samfunnsoppdrag. At Hive kan bidra til sikker og tilgjengelig infrastruktur med fjernstyring og autonome løsninger utviklet i Norge, er en drømmeleveranse for oss, sier Bringager.

Løfter satsingen mot anleggssektoren

Hive styrker nå også satsingen innen anleggssektoren, og har ansatt Ronny Liverød som VP Heavy Machinery. Han har blant annet åtte års erfaring med forretningsutvikling og innovasjon i AF Gruppen, og har de siste årene vært Head of Construction i StartupLab.

– Med Presis Vegdrift og Statens vegvesen bygger vi opp et konsept som kan gjentas på mange typer maskiner. Nå starter vi med én, men Presis Vegdrift har et langt større nettverk, sier Bringager.

Powered by Labrador CMS