Våre profilerte samarbeidspartnere:

Planlagt bunkringsanlegg for ammoniakk på Mongstad er ett av tre anlegg som får støtte fra Enova.

Tre fyllestasjoner markerer energiskifte til sjøs

Enova støtter etablering av fyllestasjoner og nye fartøy for å få fart på overgangen til utslippsfri sjøfart.

Publisert Sist oppdatert

Enova gir nå støtte til etablering av tre fyllestasjoner for ammoniakk på Vestlandet. Anleggene skal bygges på Mongstad, i Florø og i Risavika, og vil bli blant de første i Europa som tilbyr bunkring av ammoniakk til skip. Samtidig gis det støtte til nye fartøy som skal bruke både ammoniakk og hydrogen som energibærer.

Tiltakene er ment å løse en sentral barriere i overgangen til utslippsfri sjøfart: mangelen på sammenheng mellom fartøy og tilgjengelig drivstoffinfrastruktur.

Infrastruktur for nytt drivstoff

Ifølge pressemeldingen er fyllestasjonene strategisk plassert langs kysten, med tanke på både offshorevirksomhet i Nordsjøen og annen kysttrafikk. Anleggene skal ha kapasitet på opptil 2000 kubikkmeter nedkjølt ammoniakk og en bunkringshastighet på over 100 tonn i timen.

Det er Azane Fuel Solutions som står bak prosjektene. For de tre anleggene er det gitt tilsagn om støtte på til sammen 442 millioner kroner. Endelig investeringsbeslutning må tas innen ett år, og det stilles krav til fremdrift og gjennomføring. Går alt etter planen, skal anleggene være i drift fra 2029 og åpne for både norske og internasjonale fartøy.

– Når bransjen nå vet at det kommer flere godt plasserte fyllestasjoner langs kysten, blir det enklere å investere og bygge fartøy, sier Børge Noddeland, ansvarlig for programmet Bunkringsanlegg for ammoniakk i Enova.

CEO i Azane Fuel Solutions, Steinar Kostøl

- Dette tilskuddet fra ENOVA er et gjennombrudd for den maritime næringen. Ved å etablere infrastrukturen som gjør ammoniakkdrivstoff tilgjengelig, baner vi vei for utslippsfri skipsfart langs norskekysten, sier Steinar Kostøl, administrerende direktør i Azane Infrastructure AS.

Ammoniakk for lange seilaser

I pressemeldingen pekes det på at ulike energibærere dekker ulike behov. Batteri og hydrogen egner seg godt for korte og mellomlange seilaser, mens ammoniakk trekkes frem som et alternativ for større fartøy og lengre distanser. Ammoniakk slipper ikke ut CO₂ ved bruk, men krever særskilt håndtering på grunn av giftige og etsende egenskaper.

Med nye bunkringsanlegg blir ammoniakk mer tilgjengelig som energibærer, noe Enova mener kan bidra til å redusere sjøfartens største utslippskilde.

Flere fartøy får støtte

Parallelt med infrastrukturen gir Enova tilsagn om støtte til sju nye utslippsfrie fartøy: tre ammoniakkdrevne og fire hydrogendrevne. Til sammen mottar fartøyene støtte på over én milliard kroner, og er beregnet å redusere utslippene med 92.000 tonn CO₂ årlig.

Blant prosjektene er Amon Bulk AS, som skal bygge tre Kamsarmax-bulkskip med dual-fuel-motorer som kan bruke ammoniakk. På hydrogensiden bygger GMI Rederi og LH2 Shipping nye bulkskip for kyst- og utenriksfart, basert på brenselceller, batterier og vindassistanse.

– Dette er et historisk steg mot den første fungerende verdikjeden for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor, sier Elin Ulstad Stokland, målansvarlig for maritim transport i Enova.

Amon Bulk skal bygge fem ammoniakkdrevne bulkskip.

Totalt har Amon Bulk nå sikret mer enn 552 millioner kroner fra Enova for å bygge fem ammoniakkdrevne bulkskip. De to første ble annonsert tidligere i år, og nå legges tre til i programmet.

- Denne støtten gir grunnlaget for å gå videre med tre ekstra Kamsarmax-skip. Det markerer en viktig milepæl for Amon Bulk og for shippingindustriens grønne omstilling, sier CEO i Amon Maritime André Risholm.

Alle fem skip er planlagt levert mellom 2029 og 2030, som en del av en ny generasjon nullutslipps-bulkskip som vil bidra til å transformere global shipping.

De nye skipene er spesielt tilpasset behovene til europeisk stålindustri, som står overfor økende krav til lavkarbon-logistikkløsninger. Fullt tilpasset kravene i EUs kvotesystem (EU ETS) og FuelEU Maritime-regelverket.

Åpner også for ombygging

Enova varsler også at kommende søknadsrunder vil åpne for støtte til ombygging av eksisterende fartøy, forutsatt at tiltakene halverer fossile utslipp. Det kan gjøre det mulig også for offshorefartøy å ta i bruk nye energibærere uten å bygge nytt.

Ifølge Enova står norsk sjøfart midt i et nytt teknologisk skifte, der batteri allerede er etablert, mens hydrogen og ammoniakk nå beveger seg fra pilotfase til tidlig kommersiell bruk.

Powered by Labrador CMS