Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

SAMARBEID: Selskapet samarbeider blant annet med Volvo og Paccar (eierselskapet bak blant annet DAF).

Planlegger hundrevis av førerløse lastebiler i 2026

Førerløse lastebiler kan bli hverdagskost i 2026. Aurora melder at teknologien er klar og at hundrevis av autonomt kjørende vogntog skal settes i drift i løpet av to år i USA.

Publisert

Den amerikanske autonome lastebilaktøren Aurora planlegger å ha “hundrevis” av førerløse kjøretøy i kommersiell drift innen utgangen av 2026, melder både Commercial Motor og The Verge

Aurora

  • Amerikansk autonomiaktør etablert i 2017
  • Samarbeider med Volvo og Paccar
  • Fokus: Langtransport på motorvei
  • Første ruter: Dallas–Houston og Dallas–Phoenix
  • System: Aurora Driver, nå “feature complete”
  • Hundrevis av førerløse kjøretøy i drift i løpet av to år
  • Fullt fjernede sikkerhetssjåfører
  • Samarbeid med FedEx, Uber Freight og Werner
  • Krever godkjenning hos delstatene
  • Store investeringsbehov i produksjon
  • Må bygge eget “terminal-nettverk” for av- og påkobling
  • Kan presse EU til raskere autonomi-regulering
  • Gir Volvo og Paccar teknologiforsprang i Europa
  • Potensiell fremtidig kostnads-konkurrent i internasjonal transport
  • Påvirker sjåførmarked og rekruttering på sikt
SENSORER: En annen av samarbeidspartnerene er Continental som er store på sensorer som er nødvendige for førerløse kjøretøy.

Aurora Innovation, et av de mest teknologisk modne autonomi-selskapene i USA, har offentliggjort at de planlegger hundrevis av førerløse lastebiler i kommersiell drift innen utgangen av 2026. Dette fremgår av uttalelser ledelsen har gitt til Commercial Motor og av en større teknologigjennomgang publisert av The Verge. 

Selskapet hevder nå at de har oppnådd “feature complete” på sin Aurora Driver-plattform, noe som betyr at alle funksjoner som trengs for en førerløs operasjon er implementert og testet. 

Aurora har i flere år testet autonom transport på motorveier i sørstatene, og planlegger at de første kommersielle rutene skal gå mellom Dallas–Houston og Dallas–Phoenix. Dette skjer i samarbeid med FedEx, Uber Freight og Werner. 

The Verge trekker frem at Aurora fortsatt har betydelige kapitalbehov. Selskapet hevder imidlertid at økonomien i autonom langtransport vil være lønnsom så snart systemet tas i bruk i stort volum. 

Aurora har ingen planer om drift i Europa på kort sikt, men teknologimodenheten øker raskt, EU vil kunne akselerere sitt regelverk, og langsiktige konsekvenser for sjåførtilgang og konkurransevilkår for norsk transportnæring er betydelige. 

Powered by Labrador CMS