Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

SLUTTPRODUKTET: Batteribanken som er bygget opp av brukte lastebilbatterier leverer energi til Nordic Booster sin 400 kW hurtiglader.

Gir brukte batterier nytt liv

LEVER MYE LENGER: Denne løsningen gir nytt liv til brukte batterier fra elektriske kjøretøy. Det nye produktet er nå i drift i både Norge og Sverige.

Publisert

Nordic Booster har i samarbeid med Scania Pilot Partner utviklet en løsning som gir nytt liv til ombrukte batterier fra elektriske lastebiler. Resultatet er en sirkulær batteri-løsning som er 100 prosent skandinavisk, med batterier fra Sverige og teknologi utviklet og produsert i Norge, formidler Nordic Booster i nyhetsmeldingen.

SENTRAL: Jannik Stanger er med-gründer og teknologisjef i Nordic Booster.

Det har lenge vært snakket om å ombruke kjøretøybatterier, men nå har Nordic Booster valgt å gjøre det i praksis. Med egenutviklet programvare, design og produksjon sørger selskapet for cybersikkerhet, driftssikkerhet og lokal verdiskapning.

– Dette arbeidet har vært mulig gjennom et tett samarbeid med Scania Pilot Partner, som har bidratt med batteripakker fra sine lastebiler. Sammen har vi utviklet et system som viser at sirkulær energilagring ikke bare er et mål – det fungerer i praksis, sier Jannik Stanger i Nordic Booster.

Støtter elektrifiseringen

Denne tilnærmingen til sirkulært bruk av kjøretøysbatterier øker verdien til batteriene, samtidig støtter det opp under energibehovet som kommer med elektrifiseringen, forklarer selskapet.

Batterisystemer som dette er en nøkkel for å muliggjøre elektrifiseringen av tungtransport og industrien, spesielt når det skaper bærekraftig verdi for både kunde og samfunnet, ytrer Nordic Booster.

LANSERT: Nordic Booster og Scania sitt nyeste tilskudd til sirkulær energilagring er nå lansert.

Energilagringssystemet gjør det mulig å redusere nettleien, fremskynde hurtiglading med høy effekt og skape passiv inntekt gjennom fleksibilitetsmarkedet.

– Vi ønsker ikke bare å bevise at kjøretøysbatterier kan gjenbrukes i et større batterisystem. Vi demonstrerer med dette at det faktisk finnes økonomi i å utvide batteriets livssyklus, men da til et annet samfunnsnyttig formål, sier Stanger.

Øker restverdien

Restverdien til en elektrisk lastebil har økt med denne løsningen, og selskapet ombruker batteriet slik at det kan brukes i mange år ekstra.

– Rett og slett en vinn-vinn situasjon både for lastebileier og samfunnet for øvrig, sier Stanger.

Selv om samarbeidet med Scania har vært avgjørende for å få prosjektet raskt i drift, er teknologien og metodene til Nordic Booster utviklet for å fungere med batterier fra flere kjøretøyprodusenter, forklarer selskapet.

Europeisk verdikjede

– Det at vi nå sammen med Scania Pilot Partner beviser at sirkulær tankegang for kjøretøysbatterier er teknologisk og økonomisk realistisk, passer rett inn i strategien Nordic Booster har gjennom Batterinettverket på Romerike og Kunnskapsbyen Lillestrøm, sier Stanger.

Scania viser vei som en ansvarlig produsent, men samtidig åpner dette for en bred og europeisk verdikjede for sirkulær energilagring, ytrer han.

Allerede installert

BRUKTE BATTERIER: Lastebilbatterier gjort om til energilagring.

Et av de sirkulære batterisystemene er installert hos en norsk samfunnskritisk distributør. Denne aktøren er avhengig av kontinuerlig drift og valgte Nordic Booster sin ReBooster-løsning nettopp fordi både programvare og maskinvare er utviklet og produsert i Norge, med høye krav til cybersikkerhet og oppetid, formidler selskapet.

– Vi er utrolig glade for at vi allerede har installert et system ved Scania sitt test-senter i Sverige, men også hos en distributør her i Norge. Her reduserer vi nedbetalingstiden for kunden ved å sette batteriet inn mot Statnett sitt fleksibilitetsmarked, sier Stanger.

Selskapet benytter sin eier, Akershus Energi, som kommersiell aggregator for denne energihandelen.

Powered by Labrador CMS