Nordic Booster har i samarbeid med Scania Pilot Partner
utviklet en løsning som gir nytt liv til ombrukte batterier fra elektriske
lastebiler. Resultatet er en sirkulær batteri-løsning som er 100 prosent
skandinavisk, med batterier fra Sverige og teknologi utviklet og produsert i
Norge, formidler Nordic Booster i nyhetsmeldingen.
SENTRAL: Jannik Stanger er med-gründer og teknologisjef i Nordic Booster.
Det har lenge vært snakket om å ombruke kjøretøybatterier,
men nå har Nordic Booster valgt å gjøre det i praksis. Med egenutviklet
programvare, design og produksjon sørger selskapet for cybersikkerhet,
driftssikkerhet og lokal verdiskapning.
– Dette arbeidet har vært mulig gjennom et tett samarbeid
med Scania Pilot Partner, som har bidratt med batteripakker fra sine
lastebiler. Sammen har vi utviklet et system som viser at sirkulær
energilagring ikke bare er et mål – det fungerer i praksis, sier Jannik Stanger
i Nordic Booster.
Annonse
Støtter elektrifiseringen
Denne tilnærmingen til sirkulært bruk av kjøretøysbatterier
øker verdien til batteriene, samtidig støtter det opp under energibehovet som
kommer med elektrifiseringen, forklarer selskapet.
Batterisystemer som dette er en nøkkel for å muliggjøre
elektrifiseringen av tungtransport og industrien, spesielt når det skaper
bærekraftig verdi for både kunde og samfunnet, ytrer Nordic Booster.
LANSERT: Nordic Booster og Scania sitt nyeste tilskudd til sirkulær energilagring er nå lansert.
Energilagringssystemet gjør det mulig å redusere nettleien,
fremskynde hurtiglading med høy effekt og skape passiv inntekt gjennom
fleksibilitetsmarkedet.
– Vi ønsker ikke bare å bevise at kjøretøysbatterier kan
gjenbrukes i et større batterisystem. Vi demonstrerer med dette at det faktisk
finnes økonomi i å utvide batteriets livssyklus, men da til et annet
samfunnsnyttig formål, sier Stanger.
Øker restverdien
Restverdien til en elektrisk lastebil har økt med denne
løsningen, og selskapet ombruker batteriet slik at det kan brukes i mange år
ekstra.
– Rett og slett en vinn-vinn situasjon både for lastebileier
og samfunnet for øvrig, sier Stanger.
Selv om samarbeidet med Scania har vært avgjørende for å få
prosjektet raskt i drift, er teknologien og metodene til Nordic Booster
utviklet for å fungere med batterier fra flere kjøretøyprodusenter, forklarer
selskapet.
Europeisk verdikjede
– Det at vi nå sammen med Scania Pilot Partner beviser at
sirkulær tankegang for kjøretøysbatterier er teknologisk og økonomisk
realistisk, passer rett inn i strategien Nordic Booster har gjennom
Batterinettverket på Romerike og Kunnskapsbyen Lillestrøm, sier Stanger.
Scania viser vei som en ansvarlig produsent, men samtidig
åpner dette for en bred og europeisk verdikjede for sirkulær energilagring,
ytrer han.
Allerede installert
BRUKTE BATTERIER: Lastebilbatterier gjort om til energilagring.
Et av de sirkulære batterisystemene er installert hos en
norsk samfunnskritisk distributør. Denne aktøren er avhengig av kontinuerlig
drift og valgte Nordic Booster sin ReBooster-løsning nettopp fordi både
programvare og maskinvare er utviklet og produsert i Norge, med høye krav til
cybersikkerhet og oppetid, formidler selskapet.
– Vi er utrolig glade for at vi allerede har installert et
system ved Scania sitt test-senter i Sverige, men også hos en distributør her i
Norge. Her reduserer vi nedbetalingstiden for kunden ved å sette batteriet inn
mot Statnett sitt fleksibilitetsmarked, sier Stanger.
Selskapet benytter sin eier, Akershus Energi, som
kommersiell aggregator for denne energihandelen.