Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
Får endelig bruke jernbanesporet
– En viktig milepæl for Larvik havn.
Larvik havn har endelig fått tillatelse av kommunen til drive togdrift og etablere godsterminal å den såkalte Sikatomta, opplyser havna.
– Dette var gøy, jeg skal ikke legge skjul på det. Det har vært noen år med jobbing, sier markedssjef Beate Palmgren til Moderne Transport, mens man kan høre at smilet går nesten helt rundt.
– Med dette blir vi en fullverdig intermodal havn, legger hun til.
Lang prosess
Havna har i mange år jobbet med å få denne tillatelsen. Prosessen startet i 2015, og da fikk havna en midlertidig tillatelse på to år til å kjøre tog med flis til Halden. Siden den tillatelsen gikk ut, har havna jobbet for en permanent tillatelse.
Nå når den er på plass åpner det for nye muligheter.
– Vi kan nå jobbe videre med å realisere terminalen fullt ut, gjøre den operativ og løfte logistikktilbudet i regionen. Vi ser fram til neste fase – og til å dele konkrete planer fremover, sier havnedirektør Jan Fredrik Jonas.
Fem tog i uka
Terminalen vil kunne håndtere opptil fem ukentlige godstog med last som tømmer, flis, containere og prosjektlaster, i tidsrommet kl. 00.00 til 05.00. Nattlige avganger er regelen fordi sporet inn til terminalen går over offentlig vei.
– Det vil skape minst friksjon med trafikken. Samtidig har vi to spor der, så vi kan jobbe med toget på dagtid, forteller Jonas.
Nå når tillatelsen er på plass, begynner markedsarbeidet. Jonas og Palmgren forteller at de har fått mange forespørsler om det er mulig med tog til Larvik havn. Nå kan de endelig si ja.
Både industrilast og kombilast med trailere og containere er aktuelt.
– Her ser vi på alle muligheter, sier Palmgren.
Langsiktig mål om spor helt til kaia
Sikatomta ligger noen hundre meter unna selve containerterminalen på Revet. Jonas forteller at det langsiktige målet er å forlenge sporet helt ned til havneområdet.
– Men det ligger langt inn i fremtiden. Nå skal vi først få opp et godt produkt, sier Jonas.
Han tror at økt fokus på beredskap i dagens verdenssituasjon, har bidratt til å overbevise kommunestyret i Larvik om at det er både gunstig og nødvendig å satse på en jernbaneterminal.
– Beredskap var viktig. Samtidig har vi svart opp alle innvendinger som er kommet underveis, særlig dette med trafikkavvikling, sier han.