Våre profilerte samarbeidspartnere:

Høgset Terminalen ligger i Gjemnes kommune midt mellom Molde og Kristiansund.

Bryter ut av havnesamarbeid

Gjemnes kommune vedtatt å avslutte sitt deltakerforhold i Kristiansund og Nordmøre Havn IKS, og ønsker samtidig å utvikle Høgset Terminalen AS.

Publisert

Kommunestyret besluttet 16. desember å si opp deltakeravtalen i Nordmøre Havn IKS med virkning fra 16. desember 2025. I tråd med selskapsavtalen vil kommunen likevel være del av samarbeidet fram til 16. desember 2026, skriver lokalavisen Tidens Krav.

Ordfører Knut Sjømæling sier til Tidens Krav at bakgrunnen for vedtaket er behovet for mer kaiplass ved Høgset Terminalen AS.

– Kristiansund og Nordmøre havn IKS, har flere år hatt muligheten til å bygge ny kai på Høgset, men har ikke imøtekommet ønsket fra kommunen og Høsetterminalen AS. For å møte behovet ønsker Høgsetteminalen AS å bygge ny kai i egenregi for å få fortgang i å dekke sitt behov, sier ordfører Sjøæmæling.

Dersom Gjemnes kommune hadde gitt tillatelse til privat utbygging ville man kommet i konflikt med selskapsavtalen i IKS-et, som regulerer at deltakere i samarbeidet ikke skal legge til rette for konkurrerende virksomhet, opplyser ordføreren.

Salg kan bli aktuelt

Ifølge avisa eier kommunen selve kaia og strandlinjen, mens Høgset Terminalen AS disponerer området fram til 2040. Ordføreren åpner samtidig for at salg av kaia kan bli aktuelt på sikt.

– Å legge kaien ut for salg på det åpne markedet kan bli et alternativ, sier Sjømæling til Tidens Krav.

Høgset Terminalen AS ligger midt mellom Molde og Kristiansund, og har opplevd vekst de siste årene, og har behov for mer kaiplass.

– Vi har ambisjoner om å få til en ny kai på området. Vi trenger mer effektiv drift og må ha kortere avstand fra kai til lagerbyggene. I dag er avstanden om lag 350 meter. Aktiviteten har tatt seg opp og vi har bygd 9.000 kvadratmeter med nye lagerbygg de siste årene. Vi har nå en lagerkapasitet på 13.000 kvadratmeter, sier daglig leder Bjørn Roald Langnes.

– Trist

Havnefogd Knut Mostad mener saken er en trist utvikling for næringssamarbeid på Nordmøre, og er kritisk til vedtaket i Gjemnes kommune.

– Formålet med etablering av KNH IKS var å utvikle viktige ruter for sjøtransport, gode kaier og lagerkapasitet/bakareal for å styrke næringslivet i regionen, i fylket og i landet. Gjemnes kommune vurderer i dette bildet å ta ut kortsiktig gevinst ved salg av eiendommen til en tilfeldig eier versus å bygge næringsutvikling i sin rolle som langsiktig eier og samfunnsutvikler, som tilrettelegger for Høgset terminalen AS og annet næringsliv gjennom eierskap, sier han til Tidens Krav.

– Useriøst

Havnerådet har nylig besluttet å avsette 20 millioner kroner til en ny kai, forutsatt at havneselskapet eier arealet som knytter kaien til kommunal vei, og at det søkes om medfinansiering fra Kystverket før prosjektet settes i gang. Langnes i Høgset Terminalen mener dette kommer for sent. 

– Kristiansund og Nordmøre havn har ikke prioritert vårt ønske om å bygge ny kai. Men når de får kniven på strupen, da kommer de på banen. Dette synes jeg blir useriøst, sier Langnes.

Han sier at det vil være aktuelt for Høgset Terminalen å kjøpe området om det kommer for salg. Også havneselskapet har besluttet at det kan være aktuelt å kjøpe tomten om den kommer på det åpne markedet. 

Powered by Labrador CMS