Salget av gaffeltrucker går godt, noe som er et godt tegn for norsk økonomi.
Salget av gaffeltrucker går godt, noe som er et godt tegn for norsk økonomi.

Rekordsterkt salg av trucker

Salget av gaffeltrucker har økt med over ti prosent i første kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Statistikken for nysalg av gaffeltrucker for første kvartal viser en vekst på 10,5 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. Totalt er det solgt 1748 trucker, noe som også er all-time-high for et førstekvartal i MGFs statistikk. I fjor ble det solgt 1578 trucker første kvartal.

Det beste førstekvartalet i historien er fra rekordåret 2007, da det ble solgt 1589 trucker i årets tre første måneder.

For gaffeltruckleverandørene ble 2020 et godt år til tross for covid-19, kronekurs og et urolig marked. Fjerde kvartal var all-time-high for sammenlignbare kvartal, og nå viser det seg at veksten fortsetter inn i første kvartal som blir det beste kvartalet som er rapportert, opplyser Maskingrossisternes Forening (MGF).

- Medlemmene våre er meget godt fornøyd med utviklingen i nysalget som fortsetter å stige også inn i første kvartal. For de andre statistikkene våre har det vært nedganger og betydelig mer usikkerhet i markedene. Når gaffeltruck fortsetter å utmerke seg med vekst i samme periode, tror vi dette kan knytte seg til økt nettsalg og hjemlevering under pandemien som øker lageraktivitetene. Medlemmene våre opplever en nær normalsituasjon for tiden, og forventer en fortsatt god utvikling for 2021, sier administrerende direktør i MGF, Tone Lindberg Grøstad.

Etter første kvartal er den største underkategorien støttebenstrucker, hvor nysalget i første kvartal endte på 550 enheter mot 523 på samme tid i fjor. Det er økning både i lede- og førerplasstrucker, mens det innenfor vektklassene er størst oppgang i de tyngste truckene. For støttebenstrucker i klassen 2 – 2,5 tonn er veksten på hele 50 prosent.

På andreplass av underkategoriene kommer motvektstruckene som har hatt en vekst på 7,5 prosent. Nedgangen i antall solgte motvektstrucker med dieselmotor fortsetter, og er i første kvartal på 9,6 prosent. Både 3- og 4 hjuls elektriske trucker øker, men det er de med 4 hjul som har den sterkeste veksten på 22,1 prosent. For første gang siden 2019 er det også i dette kvartalet solgt 4 enheter i kategorien bensin/propan som energikilde.

Når det gjelder størrelsen på motvektstruckene som er omsatt i perioden ser vi at det for 3-hjuls elektriske trucker er kraftigst vekst på de mellom 2 og 2,5 tonn, selv om det i antall solgte enheter er vektgruppen 1,5 – 2 tonn som er størst med 104 solgte enheter. For 4-hjuls elektriske trucker er det derimot de mellom 3 og 3,5 tonn som øker mest fra 33 solgte enheter i første kvartal 2020 til 61 i år. Dette gjør også at det er den størrelsen som det er solgt flest av blant 4-hjuls truckene.

For motveksttrucker med dieselmotor ser vi at det er vektklassen 3,5 – 4 tonn som har størst tilbakegang og ender ned 44,7 prosent målt mot samme kvartal i fjor.

I den litt større vektklassen 4 – 4,5 tonn, er det derimot en økning på 75 prosent, men med et totalsalg i denne gruppen på 14 enheter er det et lite antall. Resten av vektklassene ligger stabilt målt mot fjoråret. Motvektstrucker på diesel har over tid tapt terreng for de med batteridrift, slik at denne utviklingen var ventet også inn i 2021.

Powered by Labrador CMS