GPC presset til utvidelse

Sjømat-eksporten går rett til værs. Gardermoen Perishable Center (GPC) har doblet kapasiteten for eksport av fersk sjømat.

Publisert Sist oppdatert

 Trykket i sjømateksporten er hovedårsaken til torsdagens re-åpning av terminalen.

– Dette grepet har enorm betydning for arbeidet med å knytte nye interkontinentale forbindelser, forteller styreformann i GPC og divisjonsdirektør i Schenker AS, Knut Eriksmoen, til Mtlogistikk.

Han understreker at den sterke veksten innen sjømat gjør at terminalkapasiteten for flyfrakt bare må økes.

GPC terminalbehandler i snitt 220 tonn laks hver dag hele året på Gardermoen som skal videre ut med fly fra Oslo Lufthavn, eller

andre flyplasser på kontinentet. Skalldyr og annen fisk kommer i tillegg.

GPC leverer sammen med Spirit Air Cargo Ground Handling tjenester til brorparten av flyselskapene som opererer på Oslo Lufthavn.  

Rett til værs

- Med farten norsk sjømat har inn i 2016, vil selv disse rekordtallene bli satt i skyggen når årets tall skal summeres, sier Eriksmoen og fortsetter:

- GPC er en viktig brikke i sjømateksport til Asia, USA og Midtøsten med fly. Aksjonærene i GPC står klare for å investere ytterligere i økt kapasitet i takt med volumøkningene innen sjømat.

90 representanter fra 15 ulike flyselskaper, de største sjømatspeditørene og de store lakseeksportørene var tilstede på re-åpningen av terminalen.

Høsten 1998 ble GPC åpnet som Norges første kjøleterminal for flyfrakt av norsk sjømat med 200 m2. For å ta unna for den økte sjømateksporten

 

har GPC nå åpnet et topp moderne kjølelager på 3500 m2 på Oslo Lufthavn. 

GPC eies av DB Schenker, DHL Global Forwarding Freight og Air Cargo Logistics.