Avgang fra Oslo S litt etter klokken 23 på kvelden.

Vi testet Vy for fly

MILJØ: En lang dag med jobb i Trondheim, når man bor på Kolbotn. Da må man vel ta fly, eller?

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ørliten porsjon flyskam har mer eller mindre ufrivillig sneket seg inn under huden vår. Så da jeg ønsket å være til stede en dag på Aqua Nor-messen i Trondheim i august for å lete etter gode nyheter til Moderne Transport, bestemte jeg for å teste om natt-toget er et godt alternativ.

GAMMELT MATERIELL: Sovevognene Vy bruker ble overlevert til NSB i 1986 og 1987 og har 30 senger fordelt på 15 kupeer.
HJEM FOR EN NATT: Å kalle sovekupeen koselig, vil kanskje være en overdrivelse.

Natt-tog har vært i vinden den siste tiden, men Vy/Bane Nor/Norske tog har fått kritikk for at sovevogntilbudet langt fra matcher etterspørselen. Det finnes bare 20 sovevogner i hele landet, og det skal dekke strekningene Bodø-Trondheim, Trondheim-Oslo, Oslo-Bergen og Oslo-Kristiansand-Stavanger i begge retninger. Dermed er det rift om kupeene. Alternativet er selvsagt å ha vanlig sitteplass, men litt av poenget her er jo å komme uthvilt frem.

Ingen ledig kupé

VY TENKER KOFFERT: Det er trangt i kupeen, men god plass til bagasjeoppbevaring over døren.

Billett ble bestilt til Trondheim med avgang om kvelden 21. august, og retur ett døgn senere. Og allerede ved bestilling møtte vi problemer. Det var ingen sovekupeer tilgjengelig på returen fra Trondheim. OK, da får vi prøve å sove i setet. Her skulle det imidlertid dukke opp en god løsning. Jeg kommer tilbake til det. 

Da vi bestilte var det så vidt rimeligere å ta toget enn å bruke SAS eller Norwegian når man regnet inn kostnader til flytog og flybuss, men det vil variere hvilken reisemåte som er rimeligst avhengig av besetillingstidspunkt. Sovekupé på toget koster 950 kroner i tillegg til «vanlig» togbillett.

PLASS: Det gikk akkurat fint å fordele 187 centimeter redaktør i køya.
TRØTT: Vel framme i Trondheim etter litt dårlig søvn.
KLAR, FERDIG JOBB: Etter dusj og frokost på Vys samarbeidshotell var jeg klar for en dag på konferanse i Trondheim.

Tidsbruk:

Hvis vi skulle flydd:
Totalt 13 t. 49 min.
22. august:
• Flytog fra Oslo S 06.10,
framme 06.30
• Fly 06.55 fra OSL
framme TRD 07.50
• Flybuss fra TRD 08.15 til
Trondheim S, framme 08.53.
• Flybuss fra Trondheim S
til TRD 17.20 – framme 17.55
• Fly fra TRD 18.20
framme OSL 19.15.
• Flytog OSL – Oslo S: 19.40
framme 19.59
Vår tur med tog:
Totalt 31 t. 44 min. 
• Avgang Oslo S: 21. august 23.06
Framme Trondheim S
22. august: 06.40
• Avgang Trondheim S
22. august: 23.20
• Framme Oslo S 23. august: 06.50

I sovekupeen er det to køyer, men du får den for deg selv til den nette sum av 950 kroner. Kupeen er trang, men funksjonell. Akkurat nok plass til å snu seg, det er bagasjeoppbevaring over døren, og en liten vask der tannpuss og et minimalt morgenstell kan gjøres. Med på kjøpet er det to små sjokoladebiter, to vannflasker og et lite håndkle.

Dårlig søvn

Etter innsjekk i togets kafévogn, gikk jeg raskt til køys. Og overraskende nok var køya lang nok for min 187 centimeter lange kropp. Men jeg skal ikke lyve: Jeg sov langt ifra godt, selv om jeg la meg under dyna da Lillestrøm ble passert 23.20.

Sengen var ok, men knirkelyder og uling fra vognen kombinert med krenging og ujevne bevegelser gjorde at øynene først gled igjen etter 02 på natten. Underveis våknet jeg ofte. Kvalitetssøvn ble det ikke før en lang dag med seminar og messe i Trondheim.

Men toget var i rute, og jeg kunne stige ut på perrongen i Trondheim til en nydelig soloppgang litt før klokken sju. I Trondheim har Vy et samarbeid med Best Western Chesterfield Hotell et par hundre meter unna stasjonen. Der får reisende frokost og en dusj for 190 kroner.

Jeg skal si det rett ut: Verken frokosten eller dusjen var verdt pengene. Dusjen jeg fikk tilgang til, var et bad på tre kvadratmeter, og det var en aldri så liten konsentrasjonsprøve å holde bagasje og klær tørre, mens man dusjet.

Reddet av dame på Facebook

Uansett. Ren ble jeg, om enn ikke helt mett, og klar for en lang arbeidsdag. Det er ikke fritt for at jeg gruet meg litt for returen på kvelden, med en natt sittende i et togsete etter å allerede ha pådratt meg et lite søvnunderskudd på turen opp. Her har imidlertid internett og Facebook en god løsning skulle det vise seg.

Facebookgruppen «Dele kupé på NSB» har over 5000 medlemmer. Med underskudd på køyer, og mange ledige senger i kupeene siden mange reiser alene, har gruppen funnet sin nisje. Her kan brukerne tilby sin ledige køye eller man kan etterspørre køye ved behov. Vi testet denne delingsøkonomien i praksis og fikk raskt napp. En dame tilbød oss overkøya i sin kupé.

OK. Å dele en bitte liten kupé nattetid med vilt fremmede mennesker, er nok ikke for alle, spesielt ikke når den fremmede er av motsatt kjønn. Men for meg funket det utmerket - og jeg hadde inntrykk av at det gjorde det for min barmhjertige samaritan også. Vi møttes ved innsjekk, unnagjorde litt small talk og krøp opp i hver vår køye og sa god natt. Og denne gangen sovnet jeg fort og sov godt fram til min medkupéokkupant listet seg stille ut for å gå av på Lillestrøm.

Neste gang?

Kommer jeg til å bruke toget neste gang jeg må til Bergen, Trondheim eller Stavanger på jobb? Tja. Det er i alle fall ikke utelukket. Det er faktisk mer behagelig å dra av gårde på kvelden fremfor å stå opp klokka fem for å rekke et fly i sjutiden. Kanskje blir det tog én vei, men fly på returen - eventuelt at man rekker ettermiddagstoget hjem. Jeg oppdaget nemlig at tiden fra mine møter var ferdig i femtiden fram til togavgang23.20 var litt lang. Og egen seng er tross alt bedre enn Vy-køyene.

Denne reportasjen har for øvrig spart miljøet for rundt 100 kg CO₂-utslipp.

Powered by Labrador CMS