E-Transit kommer nå til Norge for testing.

Nye Ford E-Transit skal testes av norske kunder

Norge er et av tre land hvor den nye helelektriske varebilen Ford E-Transit snart skal tas i bruk i et stort kundetestprosjekt som gjennomføres i Europa.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med en rekkevidde på opptil 350 km og det siste av flåtestyringsverktøy og teknologier er målet til Ford med E-Transit å lede utviklingen innen den globale elektrifiseringen av nyttekjøretøy.

Prototypene av E-Transit skal tas i bruk av store flåtekunder i Norge, Tyskland og Storbritannia for at den produksjonsklare varianten skal levere optimalt i forhold til kundene sine faktisk behov ved daglig bruk. Den vil bli testet i bruk innenfor forskjellige bransjer som matlevering, pakkelevering entreprenørfirmaer og posttjenester.

Slik ser det ut inne i den nye elektriske Transiten.

- Denne type testing er viktig for oss for å gi oss innsikt og bedre forståelse i hvordan kunder innenfor forskjellige bransjer kan forbedre sin produktivitet med et nullutslippskjøretøy, sier Andrew Mottram, E-Transit chief programme engineer, i Ford Europa.

El-Ford en fordel

De europeiske kundetestene av E-Transit er en del av et omfattende utviklingsprogram som bilen gjennomgår før den lanseres våren 2022. Prosjektet som starter sent denne sommeren, er utviklet for å vise at den elektriske varebilen kan brukes og møte kravene til produktivitet innenfor en rekke bransjer og scenarioer.

- Vi kan definitivt si at Ford Motor Norge har en hånd på rattet når Ford globalt nå styrer mot en fremtid hvor vi bare selger elektriske biler. Den store fordelen er at vi nå får en unik mulighet til å komme med innspill til forbedringer som er spesielt relevant for kunder i det norske markedet. Det vil kunne gjøre E-Transit enda bedre tilpasset deres behov, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Prototypene som skal brukes i kundetestprosjektet er produsert på Fords globale nyttekjøretøyssenter i Dunton i Storbritannia. Disse vil komme både som varebil og chassis-varianter med kjølerom og andre påbyggingsvarianter.

I Europa vil Ford tilby hele 25 forskjellige varianter av den produksjonsklare E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.

Ladingen skjer i grillen.

- Sterkest av alle elektriske varebiler i Europa

Den elektriske motoren leverer 269 hk og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen vil med det være sterkest av alle elektriske varebiler som selges i Europa, ifølge Ford.

Batteriet i nye E-Transit er plassert i bunnen av kjøretøyet. For varebilen gjør det at lasterommet er på opptil hele 15,1 kubikkmeter. Det er det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag. Forventet lastekapasitet er 1616 kg for varebilen og 1967 kg for chassismodellene.

Egen energikilde om bord og OTA-oppdateringer

E-Transit kan også fås med «Pro Power Ombord». Systemet gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2300 W).

Nye E-Transit vil også være det første nyttekjøretøyet som kommer med det helt nye kommunikasjons- og underholdningssystemet SYNC 4. Som standard er bilen utstyrt med en 12 tommers berøringsskjerm, forbedret stemmegjenkjenningsteknologi og navigasjon ved bruk av skytjenester. Med SYNC OTA (over the air)-oppdateringer vil E-Transit også løpende kunne oppdateres med ny og forbedret funksjonalitet og stadige forbedringer.

Powered by Labrador CMS