BESTE MASTER: Ngoc Lan Thanh Pham har skrevet årets beste masteroppgave innen logistikk.

Priset for imponerende oppgaver

Årets beste master- og bachelor-oppgaver innen logistikk er kåret. Click to add subtitle

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vanligvis deles studentprisene ut under festmiddagen på Transport & Logistikk på Gardermoen. Covid sørget for at den konferansen kun ble digital i år, og prisene ble i stedet delt ut under et webinar i regi av PostNord, som sponser prisen.

Kravet for å vinne prisene er harde For å i det hele tatt bli vurdert må oppgaven ha fått en A, og i tillegg er det et kriterium at oppgavene har verdi for norsk næringsliv.

Juryen består av Eirill Bø, dosent ved BI, Harald Hjelle professor ved Høgskolen i Molde, Ole Andraes Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord, og markedsanalytiker hos PostNord, Victoria Rummelhof.

Internasjonal vinner

Vinneren av beste masteroppgave er Ngoc Lan Thanh Pham, som de siste to årene har vært internasjonal student ved Høgskolen i Molde. Oppgaven hennes har tittelen «Integrated decision-making on the utilization of capacities throughout the push segment of vertically integrated petroleum companies».

- Jeg vil takke førsteamanuensis Yury Redutskiy, som har vært min veileder, og jeg vil takke Norge som har gitt meg muligheten til å ta høyere utdanning ved Høyskolen i Molde. Jeg har hatt to fantastiske år, sa Pham da hun fikk overrakt prisen.

(Artikkelen fortsetter under videoen).

BESTE BACHELOR: Nichlas Huseby Botten mottok prisen for årets beste bacheloroppgave på vegne av gruppen. Her flankert av Ole A. Hagen fra PostNord og juryleder Eirill Bø.

Lavere fart – lavere utslipp

Årets beste bacheloroppgave er skrevet av Nichlas Huseby Botten, Carsten Smith og Emil Grønseth Åndal ved handelshøyskolen BI. Tittelen på oppgaven er «Hvilke miljø- og kostnadseffekter vil en nedsatt fartssperre fra 90 km/t til 83 km/t ha for en transportør?».

Oppgaven konkluderer med at det er en besparelse. Ifølge oppgaven bruker kjøretøy med nedsatt fartssperre gjennomsnittlig 2,1 l/100 km mindre drivstoff enn de med ordinær fartssperre, som gir en besparelse på 5,54 kg CO2 for hver 100 km de kjører.

Powered by Labrador CMS