Knut Eriksmoen_6410

– Sjømatterminalen er et luftslott

Avinors sjømatterminal på Gardermoen til 800 millioner kroner er et luftslott, mener DB Schenker-topp Knut Eriksmoen, som frykter den nye terminalen vil utkonkurrere private aktører.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avinor har planer om å åpne sin nye sjømatterminal på Gardermoen i 2021, dersom byggestart som planlagt blir nå i vår. Anlegget skal bli verdens største sjømatterminal for flyfrakt med en håndteringskapasitet på 300.000 tonn sjømat årlig, eller ca. 1600 tonn daglig, og er bitt bejublet av norske samferdselspolitikere.

Men ikke alle jubler. Den nye terminalen står nemlig i fare for å utkonkurrere de etablerte aktørene innen luftbåren sjømat.

– Avinor vil etablere en ny terminal som i realiteten feier private konkurrenter av banen. Som offentlig aktør viser de liten evne og vilje til å forstå markedet, sier Eriksmoen, CEO i DB Schenker til Dagens Næringsliv.

Schenker er deleier i flyfraktselskapet Gardermoen Perishable Center (GPC). Allerede høsten 2016 da Avinors planer ble kjent, var GPC og den andre aktøren Roadfeeders svært kritiske til utbyggingen.

«En slik utbygging vil (…) potensielt føre til at behovet for deres tjenester bortfaller», skrev advokat Espen Bakken i et brev til Samferdselsdepartementet på vegne av de to selskapene.

Samtidig har prognosene for veksten i sjømateksport med fly, blitt senket betraktelig de siste par årene. I 2016 spådde man en femdobling innen 2040, mens analytikerne nå tror på en dobling som mer realistisk.

Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen og flyplassdirektør Øyvind Hasaas ved Avinor Oslo Lufthavn forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om planene for et sjømatsenter på Oslo Lufthavn under et møte i 2017. Nå får planene hard kritikk.

Avinor har fått kritikk fra Riksrevisjonen for å bruke for mye penger på ting langt unna oppdraget med å drive flyplasser.

– Avinor har en tendens til å gjøre vel mye utenfor kjernevirksomheten, sier riksrevisor Per-Kristian Foss til DN.

Det avviser Avinor.

«Avinors rolle er å legge til rette for norsk næringsliv gjennom nye direkteruter og effektive logistikkfasiliteter som er avgjørende for markedstilgangen for fersk sjømat. Både sjømatnæringen og flyselskaper har påpekt behovet for økt og forbedret kapasitet for sjømat», skriver kommunikasjonssjef Kristian Løksa i en e-post til DN.

Avinor påpeker også at de ikke skal finansiere hele terminalen, og at driften skal besørges av andre aktører. Investorer er imidlertid ikke kommet på plass som planlagt, mens Worldwide Flight Services (WFS) er valgt som operatør av terminalen.

Slik skal den nye terminalen, som blir verdens største i sitt slag, se ut når den etter planen skal stå ferdig i 2021.

Også den avtalen mener Schenker-sjef Eriksmoen er spesiell, og lurer på hvorfor den kontrakten ikke ble sendt ut på anbud.

– GPC fikk i realiteten ikke være med i å konkurrere om å drive den nye terminalen, fordi det ikke var et anbud med åpne kriterier. Vi har aldri sett et anbudsdokument, sier Eriksmoen.

Powered by Labrador CMS