FLØTEEKSPRESSEN: To ganger i uka kjører René Siems mellom Levanger og Kristiansand med fløte til Henning Olsen Is.
FLØTEEKSPRESSEN: To ganger i uka kjører René Siems mellom Levanger og Kristiansand med fløte til Henning Olsen Is. (Foto: Espen Braata)

René er en kremsjåfør

Hennig-Olsen-isen du spiste i sommer har trolig René Siems (47) har ordnet fløten til.

Vogntoget han kjører, vekker oppmerksomhet. Tanken er dekorert i sin helhet med Hennig-Olsen Is logo, og bilder av deilig is.

Også trekkvognen er lakkert i Hennig-Olsen sin dype burgunderfarge. I panna på bilen står det «God norsk fløte blir til kremen av iskrem». Men på dørene står det som kanskje flest trekker litt på smilebåndet av. «René Siems - Kremsjåfør» står det over to linjer.

Visste ikke

KREMSJÅFØR: René Siems gjorde store øyne da han hentet den nye bilen. Han hadde ikke ventet å finne sitt eget navn og Kremsjåfør på døra. Foto: Espen Braata

- Hva pokker står det der. Jeg visste ikke noe om det da jeg skulle hente bilen for ett år siden. Men det har vekket en del oppmerksomhet, sier René Siems.

Ideen bak den morsomme merkingen, var det en av markedsføringsdamene hos Hennig-Olsen som hadde.

OPPSIKT: Det er mange som kommer bort til «Fløtetraileren». Og mange håper på en smaksprøve... Foto: Espen Braata

Bilen René Siems kjører, er det første vogntoget som går for Hennig-Olsen med helprofilering. Det har gjort at det er mange som tar kontakt, og mange spør om smaksprøver. Både de yngste og de godt vokse.

- Vi har snakket om å få på en liten fryseboks på hengeren så jeg kan ha med smaksprøver, sier René Siems.

Hans egen favorittis, er den med små dajmkuler og kjeks.

Langreist

30.000: Selv om det høres enormt ut, holder ikke 30.000 liter fløte mer enn noen dager for Hennig-Olsen Is. Foto: Espen Braata

Fløten Hennig-Olsen bruker, produseres i Levanger. Det er en kjøretur på nesten 200 mil tur retur, og det fraktes 30.000 liter i hver vending. Hennig-Olsen lager en plan for behovet de neste 14 dagene.

Det er Bendiks Transport i Lillesand som de siste seks årene har hatt transporten av fløte til Hennig-Olsen Is. De lassene som René ikke rekker, har han en kollega hos Bendiks som tar.

- Samtidig som jeg fikk den nye bilen i fjor, fikk vi også to identiske tanksemi’er fra VM Tarm. Det er viktig å kunne kjøre selv om det skjer noe med den ene hengeren, sier Siems. Selv om det ikke er kjøling på den nye hengeren, så steg temperaturen på fløten bare med en halv grad på den lange turen på de varmeste dagene sommeren 2018. På den gamle hengeren steg temperaturen mer på tross av kjøling.

Bor i Danmark

René Siems har jobbet i ni år for Bendiks, og de første årene bodde han i Søgne med sin norske kone. For fem år siden ville særlig ungene i familien at de skulle flytte tilbake til Danmark. Dermed ble René ukependler til Holstebro hvor familien bor.

- Med Hennig-Olsen som nærmeste nabo til Super Speed tar dette timer fra dør til dør. Med friuke hver tredje uke går det veldig bra, sier René Siems.

Han rekker ikke mer enn to turer til Levanger i uken. I tillegg til å kjøre nesten 200 mil på hver tur tar det tre timer å laste, og to timer å losse de 30.000 literne med fløte. I tillegg skal tankene vaskes mellom hver tur.

- Det er veldig koselig å kjøre for Hennig-Olsen. Det er aldri noe trøbbel, og jeg styrer hverdagen min selv. Så lenge de har nok fløte til å holde produksjonen i gang, går alt bra, sier René Siems.

Han får heller ikke fullrost eier og daglig leder hos Bendiks, Robert Birkeland:

- Han er rett og slett en fantastisk arbeidsgiver, sier Siems.

To sett

- Tidligere har vi hentet litt mindre lass på vinteren. Men sommeren i fjor slo alle salgsrekorder så alle lagre ble i praksis helt tomme, sier René Siems.

Det betyr at de har kjørt med fulle lass på 30.000 liter i hele vinter også for å bygge opp igjen lageret. Tanken på vogntoget rommer 33.000 liter, men Hennig-Olsen kan bare ta imot 30.000 om gangen. De nye hengerne er også 1,5 tonn lettere enn den gamle.

I mai 2018 fikk René Siems ny bil. Den nye Scania S500 trekkvognen har gått 115.000 kilometer i løpet av det året. En hyggelig bonus, er at den bruker 200 liter mindre diesel på Levanger-turen enn den gamle 560-en med Euro 4-motor han kjørte før. Det gir både mindre klimautslipp og mer igjen på bunnlinjen.

Stor produksjon

Hennig-Olsen er en av få gjenværende familieeide produksjonsbedrifter i næringsmiddelindustrien i Norge.

Bedriften ble startet i 1924, og produserer nesten 30 millioner liter is og frosne desserter i året. Iskremfabrikken i Kristiansand ble bygget i 1960.

Til toppen