Netthandelsekspert Victoria Rummelhoff Ilich spår en tredobling av bruken av pakkeautomater.

PostNord forventer tredobling – og sikter mot 5000

PostNord forventer en tredobling i bruk av pakkeautomater, og skalerer opp for å møte den etterspørselen. 

Publisert Sist oppdatert

PostNord satser hardt på levering av små fysiske pakker via pakkeautomater. 

PostNord satser på å ha 5000 pakkeautomater utplassert i 2025, forteller Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i PostNord.

– MyPack Box er allerede tilgjengelig på 3200 steder over hele Norge, og tjenesten skal etter hvert bli tilgjengelig på enda flere steder. Vårt mål er at kundene skal oppleve at bruk av MyPack Box er like forutsigbar, enhetlig og tilgjengelig som en tur til Ikea eller McDonald's – uansett hvor du befinner deg i landet, sier Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i PostNord Norge. 

Innen 2025 er planen at PostNord skal ha 5000 automater utplassert. MyPack Box-konseptet skal ifølge PostNord både komme kunder og selskapets bunnlinje til gode. 

Logistikk 2024

Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 
Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersn, Nor gips – Rune Berg Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon, Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland, Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, NLF – Øyvind Ludt og Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI, Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny teknologi. Blant annet.

For mer informasjon og fullstendig program: www.logistikk2024.no 

Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!

Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med Logistikkforeningen.

– MyPack Box lar kundene levere inn pakker til våre pakkeautomater, noe som ikke bare er mer praktisk for dem, men også mer kostnadseffektivt for oss, sier Olsen.

Lavere utslipp

Forskning viser at det kan gi så mye som 33 prosent lavere CO₂-utslipp med en levering i pakkeautomat sammenlignet med en hjemlevering med dieselbil, dersom pakken blir hentet av en kunde som går, kjører elbil eller kollektivt – eller kunden henter pakken samtidig som hen gjør et annet ærend. 

– Vi tror at bedre returløsninger vil være avgjørende i fremtiden, og derfor legger vi stor vekt på å utvikle og forbedre våre tjenester innen dette området. Ved å tilby enklere og mer effektive returløsninger, kan vi ikke bare forbedre kundeopplevelsen, men også redusere kostnadene og miljøpåvirkningen knyttet til returprosessen, sier netthandlesekspert i PostNord, Victoria Rummelhom Illich.

Hun tror at bruken av pakkeautomater vil øke kraftig de enste årene, i takt med at automatene blir mer tilgjengelige og at kundene blir vant til dem. 

– Vi forventer en tredobling av volumene utlevert fra automatiserte hentepunkter i årene som kommer, sier Rummelhoff Ilich. 

C2C-satsing

PostNord ønsker også å være der for privatpersoner som ønsker å sende pakker til andre privatpersoner – altså det såkalte C2C-markedet. Her skal også pakkeautomatene tas i bruk. 

– Den reduserte kjøpekraften vi opplever nå gjør gjenbruk viktigere for mange. 4 av 10 vil handle mer gjenbruk de neste seks månedene sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg til at dette er økonomisk besparende, er det også bærekraftig og bra for miljøet. Gjenbruk blir en viktig del av fremtidig netthandelsvekst som øker behovet for smidige, kostnadseffektive frakttjenester, sier Rummelhoff Ilich. 

Powered by Labrador CMS