Markedsanalytiker og netthandelsekspert i PostNord Norge, Victoria Rummelhoff.
Markedsanalytiker og netthandelsekspert i PostNord Norge, Victoria Rummelhoff.

Pakkebokser kan kutte utslipp med 25 prosent

Å få sluttkunden til å hente pakkene sine i en pakkeboks fremfor å få det levert hjem, har store miljøfordeler – på visse betingelser.

Publisert

Ifølge en analyse i KONTAKTFRI-prosjektet, som er et Pilotprosjekt finansiert av Norges forskningsråd og ledet av PostNord, viser at det er mulig å spare 25 prosent av CO₂-utslippet om folk henter pakken sin i en pakkeautomat, fremfor å få den levert hjem.

HAR DATAENE: Det er forskningen til Inger Beate Hovi (t.v.) ved TØI og Eirill Bø ved BI som viser at pakkeboksleveringer kan bidra til betydelige utslippskutt.
HAR DATAENE: Det er forskningen til Inger Beate Hovi (t.v.) ved TØI og Eirill Bø ved BI som viser at pakkeboksleveringer kan bidra til betydelige utslippskutt.

Dette kom frem da Inger Beate Hovi fra TØI (Transportøkonomisk institutt) og Eirill Bø fra Handelshøyskolen BI presenterte de første funnene fra prosjektet på NOFOMA-konferansen på Island i juni 2022.

Men bare hvis …

Besparelsen oppnås imidlertid om visse forutsetninger oppfylles. Nemlig at kundene henter pakker til fots, med sykkel eller med et elektrisk transportmiddel, eller henter pakken i forbindelse med et annet ærend. Dersom mottaker bruker en fossildrevet bil og drar ens ærend for å hente pakken, vil CO₂-utslippet fram til mottaker være høyere enn ved hjemlevering allerede ved henteavstander på under én kilometer.

Markedsanalytiker og netthandelsekspert i PostNord Norge, Victoria Rummelhoff som har god kjennskap til markedet og pakkeautomatenes inntog i Norge er også klar over pakkeautomatenes fordeler.

– Sammenliknet med hjemlevering er levering til pakkeautomat mer effektivt både fra et kostnads- og miljøperspektiv, sier Rummelhoff i en pressemelding.

Nærhet er viktig

PostNord utplasserer nå pakkeautomater over hele landet. Planen er at det skal settes ut 3000 automater.

– Hensikten med pakkeautomatene er at de skal utplasseres i nærheten av der folk bor og ferdes, slik at forbrukerne får kort vei når de skal hente pakkene. Dette være seg i borettslag, togstasjoner, kjøpesentre og så videre. I pilotperioden har gjennomsnittlig avstand fra pakkeautomaten kunden har mottatt pakken i og til hjemmet vært 620 meter, forteller Rummelhoff.

PostNord har som ambisjon at denne avstanden skal være 300 meter når pakkeautomatnettverket er bygget fullt ut.

Nordmenn ønsker pakkebokser

I en undersøkelse utført av Norstat i forbindelse med den kommende utgaven av Netthandelsbarometeret, fremkommer det at 47 prosent av nordmenn viser interesse for å redusere eller erstatte hjemleveringer med pakkeautomatleveranser, om den er lokalisert innen 300 meter fra hjemmet deres.

– Miljøbesparelsene vil også kunne øke som følge av vekst i volumene til pakkeautomatene. De er fortsatt et stort potensial for økt utnyttelsesgrad. Derfor er det veldig gledelig at forbrukere viser en interesse i å endre vanene sine. Det vil være med på å gjøre logistikken bak netthandel mer miljøvennlig, utover de endringene mot mer elektriske kjøretøy, avslutter Rummelhoff.

PostNord er godt i gang med utplassering sine pakkeautomater. Pakkeautomaten er en ny måte å levere ut pakker på, som gjør det enda enklere for mottakerne. Pakkeautomatene kan stå utendørs, krever lite plass, og er døgnåpne. Automatene åpnes enkelt via Bluetooth med app på telefonen.

Powered by Labrador CMS