ENIGHET: Konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia, John Kvadsheim (t.v) og administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas ser frem til fortsettelsen.

Amedia og Schibsted: - Vi styrker distribusjonen

Amedia og Schibsted har signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter

Publisert

– Som en direkte konsekvens av våre abonnenters endrede medievaner, er det å eie og drive distribusjon av papiravis ikke lenger en del av Amedias strategiske kjernevirksomhet. De siste årene har Amedia opprettholdt et svært omfattende geografisk distribusjonsnett, som vi nå trekker oss ut av, forteller John Kvadsheim, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia. 

Majoriteten av distribusjonsnettet overføres nå til Schibsted Delivery. For geografiene som ikke omfattes av avtalen vil distribusjonen bli overført til ordinær postombæring.

– Denne avtalen representerer en betydelig styrking av vår langsiktige strategi for å tilby et bredt spekter av distribusjonsprodukter, tilgjengelig for flest mulig kunder, på så mange dager som mulig. Med over 160 års erfaring innen avislevering og en stadig voksende tilstedeværelse innen netthandel-segmentet, tar vi nå nye skritt for å konsolidere og styrke vår posisjon, uttaler administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas.

- Vil sikre smidig overgang

Med den nye avtalen med Amedia ser Schibsted Delivery frem til å styrke posisjonen som en ledende distributør av nyheter og produkter over hele landet - med fokus på levering seks dager i uken.

– Vårt hovedfokus fremover er å sikre en smidig overgang, samtidig som vi ønsker flere dyktige medarbeidere velkommen til vår organisasjon.Vi ser også frem til å utvide satsingen innen netthandelspakker og gjenbruksmarkedet gjennom samarbeid med plattformer som Finn Torget, og dette vil bidra til videre vekst for oss, sier Hallén-Hasaas.

Schibsteds distribusjonsvirksomhet innehar en betydelig eierandel i et av Norges fremste distribusjonsselskaper, som inkluderer Helthjem og Morgenlevering. Gjennom et omfattende nettverk leveres over 130 millioner aviser og 15 millioner pakker i året på døren til folk over hele landet.

– Vi har samarbeidet godt over flere år gjennom Helthjem-nettverket, og Amedia har vært en sentral del av veksten vi har hatt de siste årene. Men nå er vi klare til å overta deres andel av dette, og skal bygge solid videre på seksdagerslevering av produkter i et så stort område som mulig - så lenge det er økonomisk bærekraftig, sier Hallén-Hasaas.

C2C-vekst

Spesielt har det vært en sterk vekst innen leveranser fra privatperson til privatperson (C2C), som nådde over to millioner sendinger i fjor. 

Dette gjør Helthjem ledende innen distribusjon av brukthandel i Norge.

– Vi er stolte av den veksten vi har oppnådd, og det er et bevis på vår evne til å tilpasse oss det stadig skiftende markedet og møte kundenes behov. Det er særlig gledelig å se at vi kan bidra til distribusjon av slike bærekraftige produkter, sier Hallén-Hasaas.

Powered by Labrador CMS