FLERE DRIVLINJER: Scania skal levere lastebiler med diesel, gass og elektriske drivlinjer til Posten i tre til seks år.

Posten med ny rammeavtale for levering av lastebiler

Posten Bring har inngått en ny rammeavtale med Scania, som strekker seg over tre til seks år er den fjerde i rekken for Scania.

Publisert Sist oppdatert

Posten har lagt en målrettet strategi om at alle egeneide kjøretøy skal gå på strøm eller biogass innen 2030. Innen samme frist skal utslippene til Posten Bring reduseres med 38 prosent, sammenliknet med nivåene fra 2022. Posten Bring skal kutte alle utslipp innen 2040. Det betyr en reduksjon i utslipp på 90–95 prosent.

Klimakuttene som Posten Bring allerede har tatt er store. De siste 12 årene har utslippene fra Posten Bring blitt redusert med hele 62 prosent, og de har Norges største kjøretøyflåte med rundt 2100 elektriske kjøretøy. Stadig flere av lastebilene benytter fossilfrie energikilder.

Det vil være en miks av lastebiler med diesel, biogass og elektrisitet som drivstoff. Sammensetningen av de ulike drivlinjene blir ikke fastslått før Enova har behandlet Postens søknader om støtte til elektriske lastebiler. Lastebilene som skal bestilles i denne anbudsrunden skal brukes over hele landet.

– Hos Scania er vi både ydmyke og stolte over å bli valgt som en av Posten Brings foretrukne leverandører. Denne æren er direkte knyttet til det fantastiske arbeidet og engasjementet som alle våre ansatte over landet legger ned. Det er akkurat denne dedikasjonen som sikrer vår rolle som en nøkkelpartner for Posten Bring, nå og i tiden som kommer, sier Christoffer Hermann, salgssjef for flåtesalg hos Norsk Scania.

Powered by Labrador CMS