«Scania 460R 4x2 er Europas billigste trekkvogn å kjøre med»,
skriver Norsk Scania i en pressemelding etter kåringen.
Hvert år inviteres alle produsenter av tunge lastebiler i
Europa til sammenligningstesten Green Truck. Den organiseres av to tyske
fagblader for å kåre den mest drivstoffeffektive langtransportlastebilen.
Bortsett fra i 2023, da Scania kom på andreplass, har Scania vunnet og blitt
kåret til «Green Truck» i syv av de siste åtte testene, melder Norsk Scania.
- Scania deltar i mange pressetester i Europa, men Green
Truck Award fokuserer virkelig på det som er et absolutt kjernekrav i vår
bransje: Å å tilby kundene best mulig transport- og drivstoffeffektivitet, sier
Stefan Dorski, Senior Vice President og sjef for Scania Trucks.
- Vår Super-drivlinje ble introdusert i 2021 og brakte et
nytt ytelsesnivå til markedet, med sine 8% drivstoffbesparelser. Det drar våre
kunder nytte av i sin daglige drift, sier han videre.
Mange seire
Den årlige Green Truck-testen arrangeres av magasinene
Trucker og Verkehrs Rundschau. Den startet i 2011 og har blitt arrangert 14
ganger. Så langt har Scania tatt ni seire, fire andreplasser og en 5.-plass.
– Ah, femteplassen, det skjedde lenge før jeg begynte, sier
en smilende Dorski.
- Men seriøst er vi i Scania veldig stolte og glade over å
ha gjenvunnet tittelen som den mest effektive langtransportlastebilen i Europa.
Å bruke mindre drivstoff betyr at lastebilene våre bidrar mye til å redusere
CO2-utslippene, siden så mye av verdens transporter fortsatt er avhengig av
forbrenningsmotorer.
Regnes i formel
I kåringen benyttes en såkalt «smart formel» som skal dekke
alle de relevante aspektene ved å være transporteffektiv og bærekraftig: Dette
er drivstofforbruk, AdBlue-forbruk, gjennomsnittshastighet og lastebilens
egenvekt.
- Det å vinne Green Truck handler om å ha det beste
produktet på markedet. En lastebil som ligner på den vinnende 460R kan
bestilles av hvem som helst, her og nå, sier Dorski.
600 liter i året
De faktiske dataene som brukes i Green Truck-formelen, viser
at Scania bruker 0,41 liter mindre drivstoff enn andreplassen på 100 km. Om en langtransportbil
kjører 150.000 km hvert år, utgjør denne forskjellen 600 liter per år.
Med 7040 kg var Scania-trekkvognen også det letteste
kjøretøyet og oppnådde den høyeste gjennomsnittshastigheten (79,70 km/t).
Scania introduserte også en oppdatert versjon av sitt CCAP-system (Cruise
Control with Active Prediction) i mai 2023, noe som antas å ha gitt et
forsprang i testen.
Selve testingen ble utført på ulike typer veier, men
hovedsakelig på motorveier i München-området. Alt følges nøye opp av
arrangørene og ansatte fra de deltakende produsentene. En referansebil brukes
alltid for å kompensere for skiftende forhold som motvind, regn og temperatur.