FJÆR I HATTEN: Scania Super fra testen i Tyskland.

Scania Super vant Green Truck 2024

Scania Super-drivlinjen er kåret til vinner av Green Truck Award.

Publisert

«Scania 460R 4x2 er Europas billigste trekkvogn å kjøre med», skriver Norsk Scania i en pressemelding etter kåringen.

Hvert år inviteres alle produsenter av tunge lastebiler i Europa til sammenligningstesten Green Truck. Den organiseres av to tyske fagblader for å kåre den mest drivstoffeffektive langtransportlastebilen. Bortsett fra i 2023, da Scania kom på andreplass, har Scania vunnet og blitt kåret til «Green Truck» i syv av de siste åtte testene, melder Norsk Scania.

- Scania deltar i mange pressetester i Europa, men Green Truck Award fokuserer virkelig på det som er et absolutt kjernekrav i vår bransje: Å å tilby kundene best mulig transport- og drivstoffeffektivitet, sier Stefan Dorski, Senior Vice President og sjef for Scania Trucks.

- Vår Super-drivlinje ble introdusert i 2021 og brakte et nytt ytelsesnivå til markedet, med sine 8% drivstoffbesparelser. Det drar våre kunder nytte av i sin daglige drift, sier han videre.

Mange seire

Den årlige Green Truck-testen arrangeres av magasinene Trucker og Verkehrs Rundschau. Den startet i 2011 og har blitt arrangert 14 ganger. Så langt har Scania tatt ni seire, fire andreplasser og en 5.-plass.

– Ah, femteplassen, det skjedde lenge før jeg begynte, sier en smilende Dorski.

- Men seriøst er vi i Scania veldig stolte og glade over å ha gjenvunnet tittelen som den mest effektive langtransportlastebilen i Europa. Å bruke mindre drivstoff betyr at lastebilene våre bidrar mye til å redusere CO2-utslippene, siden så mye av verdens transporter fortsatt er avhengig av forbrenningsmotorer.

MANGE DETALJER: Det er mye som måles i testen.

Regnes i formel

I kåringen benyttes en såkalt «smart formel» som skal dekke alle de relevante aspektene ved å være transporteffektiv og bærekraftig: Dette er drivstofforbruk, AdBlue-forbruk, gjennomsnittshastighet og lastebilens egenvekt.

- Det å vinne Green Truck handler om å ha det beste produktet på markedet. En lastebil som ligner på den vinnende 460R kan bestilles av hvem som helst, her og nå, sier Dorski.

600 liter i året

De faktiske dataene som brukes i Green Truck-formelen, viser at Scania bruker 0,41 liter mindre drivstoff enn andreplassen på 100 km. Om en langtransportbil kjører 150.000 km hvert år, utgjør denne forskjellen 600 liter per år.

Med 7040 kg var Scania-trekkvognen også det letteste kjøretøyet og oppnådde den høyeste gjennomsnittshastigheten (79,70 km/t). Scania introduserte også en oppdatert versjon av sitt CCAP-system (Cruise Control with Active Prediction) i mai 2023, noe som antas å ha gitt et forsprang i testen.

Selve testingen ble utført på ulike typer veier, men hovedsakelig på motorveier i München-området. Alt følges nøye opp av arrangørene og ansatte fra de deltakende produsentene. En referansebil brukes alltid for å kompensere for skiftende forhold som motvind, regn og temperatur.

Powered by Labrador CMS