FORNØYD: Simen Haugland var blant de som testet plukkbrillene. - Jeg foretrekker helt klart dem fremfor pick-by-voice, sa han.
FORNØYD: Simen Haugland var blant de som testet plukkbrillene. - Jeg foretrekker helt klart dem fremfor pick-by-voice, sa han. (Øyvind Ludt)

Droppet de smarte brillene

Tine testet Pick-by-Vision med smarte briller på sitt anlegg på Kalbakken, men har bestemt seg for å ikke investere i systemet ennå.

MT skrev i fjor høst om Tines utprøving av plukking med smarte briller i stedet for det tradisjonelle pick-by-voice-systemet.

FØLGER UTVIKLINGEN: Direktør lagerdrift i Tine, Vibeke Amundsen, mener brillesystemet er litt for kostbart - foreløpig. Her sammen med lagerarbeideren Simen Haugland. Foto: Øyvind Ludt

Systemet, levert av tyske Picavi, hadde mange fordeler. En bitte liten skjerm over høyre øye gir skreddersydd informasjon om de kommende plukkene, og plukkeren får en bedre oversikt over de neste gjøremålene. Dermed kunne plukkerne planlegge ruten sin bedre enn ved bruk av stemmestyrt plukk.

Etter to runder med testing har imidlertid Tine bestemt seg for å ikke investere i systemet foreløpig, selv om de ansatte opplevde systemet som bedre enn stemme-løsningen.

– I og med at vi ikke så noen økning i produktivitet og utstyret etter hvert ble like dyrt som tradisjonell Pick-by-Voice-løsning ønsket vi ikke å legge mer ressurser i å utvikle en ny løsning for alle anlegg, sier direktør lagerdrift Vibeke Amundsen hos Tine til MT.

Amundsen forteller at de tar med seg positive erfaringer fra prosjektet, og at de vil følge med på utviklingen av en slik løsning.

- Når utstyret blir billigere er det absolutt interessant å se videre på, kanskje spesielt knyttet til en periode der oppgradering uansett er nødvendig. Jeg har hørt at prisen på Google-briller allerede har falt betydelig siden pilot, så det kan jo gå fortere enn vi hadde tenkt – at businesscaset blir positivt, sier hun.

Klimaet er taperen når regjeringen lar det beste bli det godes fiende

Klima- og miljø er stadig vekk en av de viktigste sakene på den politiske dagsordenen. Regjeringen har blant annet som ambisjon å halvere utslippene fra transportsektoren sammenlignet med 2005-tall innen 2030. Det vil kreve både treffsikre og kraftfulle tiltak. I budsjettet for 2020 snubler dessverre regjeringen kraftig, og for tungtransporten vil resultatet kunne bli økte utslipp. Les hele saken

Til toppen