Slik ville de endre havnearbeiderne

Allerede i fjor ble det lagt en slagplan for hvordan arbeidsgiverne skulle havnearbeiderne til å fire på krava.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konflikten mellom Oslo Havn og bryggearbeiderne tilspisser seg.

Hemmelig plan

I et hemmeligstemplet dokument går det fram hvordan havnen kan stikke kjepper i hjulene til fagforeningen. Her beskrives Oslo havnestyres strategier for å kvitte seg med felles matpause hvor skipskranene står stille i 45 minutter seks ganger i døgnet og andre rettigheter som bryggearbeidere har.

Oslo Havn har jobbet hardt over lengre tid med å få ordningen fjernet.

I stedet ses på muligheter for automatisering, overtidsstopp og ny prising som vil føre til mindre arbeid.

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran sier at notatet med obstruksjonsstrategien «er en del av et havnestyrevedtak som ble vedtatt enstemmig i fjor».

Reagerer kraftig

Norsk Transportarbeiderforbund reagerer kraftig på innholdet i notatet.

Ifølge 1. nestleder Lars Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund går dette ut på ren fagforeningsknusing.

- Det er en skandale at et offentlig oppnevnt styre ser det som sin oppgave å bruke skattebetalernes penger til å drive fagforeningsknusing, sier 1. nestleder Lars M. Johnsen.

Obstruksjon

En av strategiene kalles «obstruksjonsveien» og handler hvordan Oslo Havn kan presse bryggearbeiderne til å gi seg.

I notatet skriver Oslo Havn hvordan de kan sørge for at det blir mindre arbeid for bryggearbeiderne, og at de kan presse frem en forhandlingsløsning ved å stoppe overtidsarbeid.

Stridens kjerne er en rammeavtale mellom LO og NHO som gir bryggearbeiderne organisert i Norsk Transportarbeiderforbund fortrinnsrett på lossing og lasting av alle skip i offentlige havner, en rett de har hatt siden 1914.

Oslo Havn ønsker kontinuerlig drift av havna og vil kvitte seg med avtalen.

- Bare tull

Styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen, sier at påstanden om fagforeningsknusing er bare tull, og at notatet heller ikke er vedtatt i havnesyret.

– Vi forklarer bare offentligheten hvor ille det er. Hvis det er pinlig at det kommer frem så får det være. Vi synes selv det er pinlig at havnene er så lite effektive som de er, sier Karlsen. Da containerskipene ble introdusert på 60-tallet, startet en revolusjon innen godstransport. Det førte også til at behovet for havnearbeidere sank drastisk. Men fortsatt trengs det folk til å laste og losse i Oslo Havn og andre steder. Striden står om hvem som skal gjøre jobben, og på hvilke vilkår.

 

Klikk på bildet nedenfor for å laste ned dokumentet:

 

Powered by Labrador CMS