RYDDEGUTT: Lars Syse Christiansen er en av gründerne og daglig leder i Wanda, selskapet som skal hjelpe folk å få bedre plass.

Lagring med det lille ekstra

Wanda er ikke bare en fisk fra en komedie fra 1988, men også et norsk oppstartselskap med et nyskapende lagerkonsept.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvorfor «Wanda.space»?

- Vi ville ha et distinkt brand, så vi begynte å lete. Det er litt magi i dette. Du veiver med en tryllestav, en «wand», så forsvinner tingene. Så er det en asteroide som heter Wanda. Den går rundt sola, ute i «space». Sirkulært. Dermed var det gjort, forklarer Lars Syse Christiansen.

- For kundene leverer vi plass som en tjeneste – vi gjør det mulig å frigjøre plass. Det gjør vi ved å bruke tre elementer: eiendom, logistikk og software, forklarer Lars Syse Christiansen, en av seks gründere og CEO i Wanda.

Å lagre ting for folk som har får dårlig plass, er selvsagt ikke nyskapende i seg selv. Det Wanda ønsker å gjøre er å løse plassproblemet på en enklere måte og å bygge tjenester rundt det, og gi folk enklere verktøy for å ta vare på tingene sine, via plattformen Wanda.space.

Pris per enhet

For det første er prismodellen annerledes enn tradisjonelle tilbydere av lagring. Kunden betaler en månedspris per ting, og ikke per kvadratmeter de leier. Dermed betaler man ikke for plass man ikke bruker. I tillegg ordner Wanda henting og retur. Henting av et visst volum er gratis, mens det koster litt å få tingene levert.

Lær mer:

Lars Syse Christiansen holder foredrag på Transport & Logistikk 25. og 26. oktober:
Se programmet her.

Startups for morgendagens næringsliv:
Mandag 25. oktober, Spor B / Q3 12.10-13.10

Kundene er i hovedsak privatpersoner, og bedrifter som «oppfører seg som privatpersoner», forklarer Christiansen.

- Det er mange gode tradisjonelle 3PL-leverandører. Vi skal ikke konkurrere med dem, sier han.

SYNES: Wanda satser på egne biler med egne sjåfører, for å sikre at både profilering og kundeservice er på topp. – Det er viktig å stole på den du gir tingene dine til, sier Syse Christiansen.

Nøkkelen til suksess er rimelig pris, enkel og digital kundekontakt og fleksibilitet – samt unike tjenester.

- De eksisterende løsningene oppfattes som gammeldagse for oss. Det er lite digitale kundereiser, du må bruke, og kanskje leie, bil for å hente og levere tingene dine. Nå er det en digital verden der du er vant til ha ting er lett tilgjengelig og god fleksibilitet, forteller Christiansen.

Value-added services

Wanda er dessuten i gang med å tilby spennende ekstratjenester. Sykkelen du satte bort for vinteren kan du få returnert til våren, ferdig oljet og vedlikeholdt. Og vil du slippe å ha skiene i boden du kanskje ikke engang har, kan du sende dem til Wanda etter sesongen og få dem levert på døra igjen, ferdig preparert når snøen begynner å falle.

- Denne vinteren skal vi levere sesongvedlikehold på sykler. Her tror jeg det er mye dårlig samvittighet blant folk. Vi må bedre vare på tingene våre, og her tror jeg det er et stort potensial, smiler Christiansen.

De ansatte er naturligvis viktige for suksessen. I dag teller Wanda rundt 30 hoder og 16 årsverk – inkludert egne sjåfører i egne profilerte varebiler – elektriske naturligvis.

AMBISIØS GJENG: Det er et ungt, kreativt og internasjonalt miljø på kontoret til Wanda i Oslo sentrum.

- Jeg må si litt om sjåførene våre. Det har vært et privilegium å ansette 15 sjåfører i pandemiåret. Det har føltes som en verdifull ting å gjøre. Og sjåførene er viktige for oss. Kundemøte der kunden skal gi bort tingene sin, er viktig for å bygge tillit. Å ha dyktige ansatte ute hos kundene er ekstremt derfor ekstremt viktig for oss, sier Christiansen.

Ut i verden

I skrivende stund har Wanda tre lagre i Oslo og er i ferd med å etabler et fjerde, mens det første lageret er på plass også i Stavanger. Neste skritt er utlandet, forteller den ambisiøse CEO-en. Han har bakgrunn som gründer av det nå børsnoterte solcelleselskapet Otovo, finansdirektør i CircleK og fra ulike roller hos blant annet Storebrand Bank og Posten.

- Om ett år finnes vi i flere nordiske land. Først ute er Stockholm. Og vi vil nok finnes i flere norske byer.

For å ekspandere trengs naturligvis kapital. Wanda har fått med seg aktører som Obos og Posten som har investert millioner i satsingen, samt flere mindre investorer – blant annet mannen bak Oda, Karl Alveng Munthe-Kaas.

Christiansen er glad for å bli satset på, og håper norske investorer ser mulighetene som ligger i norske oppstartselskaper.

- Fra et samfunnsperspektiv er det utrolig viktig. Det må skapes nye industrier som kan erstatte de gamle. Det er mange ting vi lever av i dag som vi ikke kan leve av i fremtiden. Da er oppstartselskaper som Wanda gode alternativer å satse på. Det er selvsagt en stor risiko, men om flere er med er det en akseptabel risiko å ta. Dessuten er den potensielle oppsiden stor, sier Christiansen.

Powered by Labrador CMS