Logistikkeventyret falt i fisk

John Helge Inderdal har nye logistikk- og industriplaner.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det neste kan bli fiskelogistikk for lefsegründeren som nylig opplevde den svarteste dagen i sitt liv.

Den tidligere eieren av Lierne Bakeri er forbannet over nedleggelsen av hans livsverk.

– Dette er forårsaket av løgn og storkapital på sitt verste, forteller Inderdal til Mtlogistikk.

Vi møtte han på årskonferansen til NHO Logistikk og Transport i Trondheim nylig. Inderdal var invitert til å fortelle om sitt lefseeventyr i Lierne i Nord-Trøndelag.

Nytt prosjekt

Om det blir snakk om et nytt logistikkeventyr vil ikke lefsegründeren ha sagt noe om.

– Jeg kan bare bekrefte at jeg har seriøse planer om et nytt prosjekt i Lierne, men som ikke realiseres før tidligst om et halvt år, sier Inderdal som understreker at det blir noe helt annet enn lefser.

Ifølge rykter kan det dreie seg om fiskeoppdrett.

Svart dag

I 2011 solgte Inderdal livsverket sitt til Rieber i Bergen. Da hadde bedriften 125 ansatte. Nylig ble det klart at bakeriet legges ned og flyttes til pizzabygda Stranda på Sunnmøre.

– Dette er en svart dag for lokalsamfunnet Lierne, sier Inderdal som tror det har vært en planlagt strategi at Orkla Foods Norge legger ned lefsebakeriet i den nordtrønderske bygda for å samle produksjonen i Stranda.

Historien til Inderdal om hvordan han i 1990 etablerte Lierne Bakeri ble fortalt med innlevelse og glød på NHO Logistikk og Transports årskonferanse, en historie om å ha trua og trosse motgang.

Inderdals industrieventyr, Lierne Bakeri, var både landets største lefseprodusent og ledende innen produksjon av selskapskaker da det ble solgt i 2011.

Logistikkbedrift

I bedriften med døgnkontinuerlig drift i tre-skiftsordning ble det produsert fire lefser i sekundet og en kake hvert tredje sekund.

– Vi måtte ha god kontroll på logistikken for å holde tritt med produksjonen. I tillegg var en lokalisering inne i skogen mellom to nasjonalparker en betydelig logistikkutfordring, fortetter Inderdal.

Han understreker også viktigheten av å fokusere på det de var gode på, nemlig produksjon og produktutvikling.

- Transport, lagring og plukking satte vi ut til eksterne aktører. Klokken 15 hentet transportører varer hos oss som de kjørte til Trondheim, der de ble sendt videre med tog ned til Østlandet. Klokken ti neste morgen var varene våre nede hos salgsselskapet Baxt i Larvik. Slik hadde Lierne god kontakt med markedet, sier Inderdal.

Han vektlegger også betydningen av høy verdi på pallene som blir sendt ut på en lang transportvei.

Men nå er det hele slutt. Tilbake står en bygd med 1400 innbyggere i krise.

Powered by Labrador CMS