Nettsatsing uavhengig av avtalen

At innkjøpssamarbeidet mellom Ica og NorgesGruppen er stanset skal ikke få følger for en eventuell nettsatsing fra Ica.

Publisert Sist oppdatert

I et intervju før Konkurransetilsynets avgjørelse om å stanse innkjøpssamarbeidet mellom Ica og Norgesgruppen, fortalte kommunikasjonssjef Bjørnar Mickelson til Moderne Transport at et nei ikke ville påvirke en eventuell fremtidig nettsatsing.

- Nettsatsninger etc. vil også vurderes uavhengig av dette, fastholder kommunikasjonssjefen.

Mickelson poengterer at Ica (Rimi) var tidlig ute med netthandel, gjennom Rett Hjem for en del år siden.

- Dette ble imidlertid avviklet da markedet ikke var klar for det og det ikke slo igjennom (konseptet er imidlertid videreført av andre gjennom retthjem.no). Nå følger vi selvfølgelig med og har teknologi for å klare det, men man må vente til markedet er tilstrekkelig klar for det og kundene etterspør det i stor nok skala, sier han til MT.

Følger med på nykommer

- Hvilke fordeler ser dere med å etablere et onlinetilbud?

- Fem unge gründere gikk jo før jul sammen og dannet onlineaktøren kolonial.no. Dette er en spennende og offensiv satsing som vi selvsagt følger med på, og gründerne skal ha all ære for å kaste seg frempå. Ingen av de fem store kjedene (inkludert Bunnpris) har per nå en liknende satsing, så fordelen med å etablere et onlinetilbud nå er at man er blant de første i Norge med dette, og kan skaffe seg et forsprang på dette området. Tid er noe alle er ute etter å spare, og ved onlinehandel slipper man fysisk handel. Onlinehandel av mat er derfor noe vi er sikre på at vil komme mer av i fremtiden, og så spørs det når massemarkedet er mottagelig for store tunge satsinger på dette, mener Mickelson.

- Hvilke utfordringer ser dere med en slik onlinesatsing?

- Marginene i norsk dagligvarehandel er svært små, så det må en høy omsetning til for å dekke inn kostnader knyttet til både etablering, logistikk og fortløpende drift. Norges geografi er også en utfordring. Vi har et langstrakt land med mange steder som har ymse veiforbindelser. Det kan derfor være en utfordring om dør til dør-levering skal tilbys nasjonalt. Da må man i tilfelle tilpasse sin løsning til dette eller kanskje heller velge en slags click& collect-løsning, sier han.

-  Timingen er viktig

Mickelson påpeker også at timingen man går inn i markedet må være riktig, med andre ord at de store massene må være klare for det og etterspørre det i tilstrekkelig grad. En annen utfordring er blandingen av kjølevarer, frysevarer, tørrvarer og frukt og grønt. Man må bygge opp en løsning som tar hensyn til at folk gjerne kjøper alle varer samtidig.
Icas kommunikasjonssjef legger til at dagligvarehandel på nett etter alle solemerker vil øke i fremtiden, men at alt tyder på at det vil gå tiår før dette utkonkurrerer fysiske butikker.

- Hvilke geografiske områder er mest interessante?

- I første omgang tror vi det er bysentra, store steder, typiske hytteområder og steder som er gjennomfartsårer, men dette vil kunne utvikle seg raskt når det blir populært, mener han.

- Er Click&Collect eller direktedistribusjon veien å gå?

- Click&Collect vil være vesentlig billigere enn direktedistribusjon og dermed den løsningen som nok virker mest sannsynlig om ikke distribusjonen betales av kunden selv, påpeker Mickelson.

- Hva med prisbildet? Vil varene være billigere på nett enn i butikk?

- Ved Click&Collect vil nok prisene trolig være omtrent de samme som i butikk, tror han. ICA-mannen har imidlertid ikke tro på at norske nettbutikker vil tilby fullsortiment.

- Sannsynligvis vil det bli et noe mer begrenset utvalg å velge blant enn i de fysiske butikkene, spår han.

I siste nummer av Moderne Transport kan du lese en stor reportasje og en stor prissammenligning på de ulike nettilbudene som finnes på dagligvaremarkedet i dag.