Vil nekte Hurtigruten å legge til kai

Hurtigruten har ikke betalt havneavgiften, og nå truer Tromsø Havn med å nekte å ta imot Hurtigruten-skip.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden nyttår har Hurtigruten nektet å betale havneavgifter ved flere norske havner, fordi de ønsker innsyn og dokumentasjon på hva de egentlig betaler for.

- Vi mener det handler om god forretningsskikk å informere kundene om hva de betaler for, sier informasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten til Nordlys.

Ifølge sin kontrakt med staten plikter Hurtigruten å anløpe 34 norske havner på sin tur fra Bergen til Kirkenes, og rederiet mener at de har krav på å legge til kai ved havnene, selv om betalingen er stoppet – så lenge forhandlinger foregår.

Det er ikke Tromsø Havn enig i, og vurderer nå å nekte Hurtigruten å anløpe kaia i Ishavsbyen.

- Vi er i ferd med å få en juridisk vurdering av hvilken betydning en betalingsstans fra deres side vil kunne få for mottaksplikten. Dersom dette kravet fra Hurtigruten blir stående, gjør vi oppmerksom på at det vil kunne være et mulig tiltak fra vår side, skriver Halvar Pettersen i et brev til Hurtigruten 20. januar.

Ifølge Nordlys er Tromsø den dyreste havnen på rutenettet til Hurtigruten. Det koste rederiet rundt fire millioner kroner å anløpe Tromsø to ganger i døgnet,  noe som tilsvarer rundt 5500 kroner per anløp.

Da den nye havneloven trådte i kraft ved årsskiftet 2010, skulle de generelle anløpsavgiftene ned, mens havnene skulle få inn sine inntekter basert på vederlag for de tjenestene de faktisk leverte.

- Vi hadde forventet at endringen skulle bety reduserte havneavgifter. Istedenfor har våre havneavgifter økt med 25 prosent siden den nye havneloven ble innført. Fra at vi brukte 73,4 millioner årlig i havneavgifter i 2009 til at vi i 2013 betalte over 92 millioner kroner i havneavgifter, sier Lillebo.

 

Powered by Labrador CMS