Linde viste fram sin nye truck på et anlegg utenfor Berlin, der blant annet evnen til å kjøre i vrient terreng ble demonstrert

Linde med helt ny motvekt

BERLIN: For første gang på 17 år lanserer Linde en ny serie motvektstrucker med dieselmotor i klassen 2-3,5 tonn.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Linde-ingeniørene startet fra scratch da den nye trucken skulle utvikles. Her skulle ikke gammel sedvane hindre nyskapning. Arbeidet startet for fem år siden, og Linde kunne denne uken vise fram resultatet i Berlin.

– Dette er en av de viktigste maskinene våre. Jeg gleder meg til å vise fram denne til kunder, sier salgssjef hos den norske Linde-importøren Hesselberg Truck, Per Erik Pedersen.

Her er det snakk om trucker med løftekapasitet fra 2,0 – 3,5 tonn (H20-H35), med diesel- eller LPG-motor og hydrostatdrift. Definitivt en volummodell i det norske markedet.

Færre deler

Salgsdirektør Per Erik Pedersen i Hesselberg Truck gleder seg som en unge til å selge den nye trucken i Norge.

Ingeniørene har gått grundig til verks, og blant annet «funnet opp» skruen på nytt. Det har resultert i at antall ulike skruer i trucken er redusert fra 140 til 80, samt at antall deler totalt i trucken er redusert med 20 prosent. Det gir både enklere produksjon og vedlikehold.

Den nye serien har naturlig nok en rekke forbedringer, men mest fremtidsrettet er det kanskje at nå er alle truckene oppkoblet som standard. Det vil si; du kan ikke engang velge å ikke få trucken oppkoblet. Relevante kjøretøydata opplastes til en sentral filserver i som kan nås av kunder og salgspartnere. Truckene kan også lett kobles til flåtestyringssystemer og WMS. Videre kan oppgradert programvare lastes ned i trucken trådløst, og endringer i programvareinnstillingene kan gjøres fra hvor som helst.

Oppkoblingen gjør det også mulig med preventivt vedlikehold, fordi systemet vil kunne varsle om potensiell problemer oppstår og eventuelt føre til nedetid.

Videre er trucken oppgradert på alle bauger og kanter, bokstavelig talt. Førerplassen er blitt romsligere med et nye større stigtrinn. Standardhytta er blitt ti centimeter høyere. Samtidig er sikten forbedret med 23 prosent, som følge av større vinduer, blant annet i taket, lavere dashbord og smalere mastprofiler.

En liten detalj som potensielt kan holde kostnaden nede for kundene, er en solid støtfanger nederst på siden av trucken, som forhindrer at chassiset blir skadet ved små sammenstøt – med potensielt dyre reparasjoner som en følge.

Ny motor

En metallist nederst på siden fungerer som beskyttelse for karosseriet.

Motoren er også ny. Tidligere brukte Linde VW-motorer, men de har sluttet å produsere industrimotorer. Nå sitter det en 2,3 liters Deutz-motor i hekken. Denne motoren klarer ifølge produsenten de nye Steg V-utslippskravene med god margin. Den er også uten registerreim, noe som fører til rimeligere vedlikehold.

Linde fortsetter designsamarbeidet med Porsche, noe som vises på denne helstøpte bakparten.

Trucken er også utstyrt med alle Lindes siste sikkerhetssystemer. «Linde Safety Pilot» og «Linde Safety Guard» som gir viktig tilleggsinformasjon til sjåføren er på plass, vil bidra til å hindre feil og ulykker. «Linde Load Assist» er montert som standard. Den griper aktivt inn så snart lastvekten nærmer seg kapasitetsgrensen.

H20-H35-truckene er allerede klare for salg i Norge, og Hesselberg Truck vil kunne levere de første i løpet av første kvartal neste år.

– Jeg har allerede den første demotrucken på vei til Norge, sier Per Erik Pedersen under lanseringen i Berlin, og lover videre at det ikke vil bli noen voldsom prisjustering med den nye modellen.

Venter på ny elektrisk

En ny elektrisk modell fra Linde i denne vektklassen er et par år unna. Det tror ikke Per Erik Pedersen betyr så mye.

– Vi har allerede verdens beste el-truck, ler han, og fortsetter:

– Den er ikke like gammel som dieselmodellen var, så det er jeg ikke bekymret for.

Linde antyder at en ny el-truck i segmentet vil komme i løpet av 2021. Vi kan forvente at den i stor grad vil være basert på den nye diesel-versjonen.

Linde opplyser nemlig at de nå markerer slutten på designseparasjonen mellom og elektriske gaffeltrucker og trucker med forbrenningsmotor. Alle nye motvektstrucker fra 1,2 til 5 tonn vil fra nå av være basert på et enhetlig modulkonsept.

 

– Vi ønsker å tilby våre kunder likeverdige trucker for alle bruksområder – uavhengig av type kjøring, sier Stefan Prokosch, produktsjef for motvekttrucker hos Linde.

Linde lanserte også flere nye plukktrucker i Berlin. Les mer om dem i neste nummer av Moderne Transport. 

Powered by Labrador CMS