Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Satser på fjernstyring og automasjon

KRISTIANSAND: Med egenutviklet norsk teknologi vil Optilift gjøre både automasjon og fjernstyring tilgjengelig for norske havner og terminaloperatører.

Publisert

De fem ansatte i Optilift satte seg i 2013 et hårete mål: å bli en «key enabler» innen fjernstyrte og autonome kranoperasjoner innen fem til ti år. Drøyt ti år senere står selskapet midt i prosjekter som kan endre hvordan både oljeplattformer og havner drives.

Starten

– Historien vår begynte egentlig i 2009, forteller én av de fem med håret mål, nemlig administrerende direktør Camilla Nylund.

– Da kom vi i kontakt med for å løse en helt konkret utfordring. Det handlet om å utvide værvinduet for løfteoperasjoner. Det ble startskuddet for utviklingen av vår sensorteknologi, som monteres i bomtuppen på kraner og leverer sanntidsdata.

Denne sensor-teknologien er fortsatt kjernen i Optilifts virksomhet. Den danner grunnlaget for flere produktfamilier, som igjen bygges inn i avanserte assistansesystemer. Det kan gjøre kranoperasjoner mer trygge og mer effektive. Nå ser selskapet at erfaringene fra offshore kan brukes på land – nærmere bestemt i havner og godsterminaler.

I Kristiansand havn prøver Optilift sensorer montert på reachstackere for å få oversikt i havna.

Fra offshore til havn

– Vi jobber i dag med Aker BP og Palfinger om fjernstyrte og etter hvert autonome kraner til Yggdrasil-feltet, med levering og igangsetting i 2026–27 med en stegvis tilnærming til autonomi. Men vi ser en klar overføringsverdi til havneindustrien, sier Nylund.

I Kristiansand har Optilift, sammen med Seafront og Innovasjon Norge, et prosjekt der sensorteknologien er montert på en reachstacker. Målet er å skape en fullstendig digital oversikt over havneoperasjonene – en 3D-modell som gjør logistikken i havna mer effektive, enklere å styre og på sikt mulig å automatisere.

Mot autonome havner

Fordelene er mange, ifølge Nylund. Systemet kan gi en automatisert digitalisering med bedre oversikt og større effektivitet. Det kan blant annet gi kortere liggetid og identifisere containere som ikke er flyttet på lang tid.

– Vi må starte med digitalisering. Det handler om å bygge ned kompleksiteten og gjøre operasjonene mer oversiktlige. Senere kommer assistansesystemer og fjernstyring – og deretter autonomi. For havnene betyr det færre feil, høyere effektivitet og tryggere drift, sier Nylund.

Optilifts teknologi kan monteres og tilpasses på de fleste typer løfte utstyr i en havn, fra reachstackere til gantry- og STS-kraner.

Assistansesystemer på havnekraner kan løse en rekke utfordringer. Blant annet har en del havner utfordringer med støy ved nattarbeid. Her mener Nylund at delvis automatiserte assistansesystemer kan gjøre det lettere å jobbe om natten uten de samme støybegrensninger som påvirker naboer.

– En del havner har utfordringer med støy ved for eksempel nattoperasjoner. Det er avhengig av kranoperatøren hvordan løftene skjer og hvor brutale de er og da hvor mye støy det lager. Det vil være mulig med våre systemer å standardisere auto-avløft og autoplassering. Der kan man finne den optimale «landingen» som gir mindre støy, sier Nylund.

Med erfaring fra krevende offshore-operasjoner og en teknologi utviklet for noen av de mest komplekse kranløftene i verden, mener Optilift godt posisjonert til å digitalisere og automatisere fremtidens havner.

Powered by Labrador CMS