COOL SVENSKE: Gordon Delivery tilbyr både fysiske leveranser og en tech-plattform for last mile-leveranser.
COOL SVENSKE: Gordon Delivery tilbyr både fysiske leveranser og en tech-plattform for last mile-leveranser.

Het satsing fra kjølig last mile-aktør

Gordon Delivery er allerede en stor aktør i Danmark og Sverige, men satser nå hardt i Norge. – I slutten av neste år regner vi med å ha 50–80 biler, sier Ali Ghoce i Gordon Delivery.

Publisert

Gordon Delivery ble grunnlagt i 2015 og utfører i dag rundt 400.000 månedlige leveranser av nedkjølte matvarer og legemidler hver måned i Sverige og Danmark. Selskapet er spesialisert på en digitalisert flyt av temperaturregulerte last mile-leveranser, og styrer mot en omsetning på rundt 500 millioner svenske kroner i 2021.

Nå gjør Gordon Delivery også sitt inntog i Norge og Finland, nærmere bestemt Oslo og Helsinki. Dette skjer med temperaturregulerte kjøretøy med smart leveringsinformasjon via selskapets egenutviklede digitale løsning. Hovedstedene er likevel bare et skritt på en lengre planlagt vei.

– I Sverige når vi rundt 80 prosent av svenske sluttforbrukere og i Danmark 96 prosent. Målet for både Finland og Norge er selvsagt å komme opp på samme nivåer. Vi jobber allerede med å etablere oss på flere steder i Norge og Finland, forteller COO Mikael Sahlsten.

Rask vekst

Administrerende direktør Ali Ghoce forteller litt mer konkret om de ambisiøse planene for Oslo til Moderne Transport.

– Vi kommer til å skalere opp raskt. Vi regner med å ha cirka 20 kjølebiler innen året er omme i Oslo. I slutten av neste år regner vi med rundt 50–80 kjølebiler, sier han.

I Norge kommer Gordon Delivery til å samarbeide med Cool Company, der alle sjåførene, som i Gordon kalles Gordoneerer, er ansatt.

– Gjennom Cool Company tilbyr vi som oppdragsgiver vilkår som er konkurransekraftig for den enkelte, sier Ghoce.

Planen for Gordon Delivery er også å etablere seg flere steder i landet, men selskapet er ikke klare for å fortelle hvilke andre byer det er snakk om ennå. Kunder er allerede på plass, forteller Ghoce.

– Vi har avtale med flere kunder og er i dialog med flere. Interessen er stor. Vi kommer til å informere om kundene i løpet av den nærmeste måneden, sier Ghoce.

Kundene til Gordon Delivery er potensielt alle som har behov for en ubrutt kjølekjede på last mile, som for eksempel dagligvareaktører eller apotek.

Går for 10 milliarder

Vekst er hovedfokus for selskapet per i dag. Og ambisjonene er ikke snaue. I 2018 omsatte Gordon Delivery for for 18 millioner svenske kroner. I 2019 for 36 millioner, og i 2020 for 132 millioner.

AMBISIØS: Grunnlegger av Gordon Delivery, Ali Ghoce, sikter mot en omsetning på ti milliarder kroner om fem år.
AMBISIØS: Grunnlegger av Gordon Delivery, Ali Ghoce, sikter mot en omsetning på ti milliarder kroner om fem år.

– Vi vokse svært raskt. I 2021 kommer vi til å omsette for over 400 millioner SEK, og vi sikter på 10 milliarder i 2026, smiler Ghoce.

I tillegg til de fysiske leveransene, har Gordon Delivery også et ben til å stå på i sin forretningsdrift, nemlig en SaaS-plattform for last mile som de lisensierer til andre selskaper.

– Det føles veldig godt å kunne vokse så raskt. Å styrke posisjonen vår i Norden er selvsagt viktig for vår vekst. Vi hoper og tror også at det kan hjelpe våre eksisterende kunder å vokse raskere. Med vårt integrerte nettverk i fire land, kan de lettere etablere seg i nye markeder, sier administrerende direktør og grunnlegger av selskapet, Ali Ghoce.

Likevel er ikke Norden det endelige målet for Gordon Delivery.

– Vi snakker allerede med flere potensielle kunder på kontinentet og opplever en stor interesse for vår kombinasjon av temperaturregulerte leveranser og en tech-løsning for hele leveringskjeden, sier ekspensjonssjef Kristin Liljestrand.

Oppkalt etter tog

– Men hvem er denne Gordon?

– Vi kan begynne med logotypen, der er et punktum foran Gordon, noe som representerer at vi er forlengningen av ditt varemerker, for eksempel coop.gordon. Vi utfører din last mile-levering og vi skal stå for ditt kundemøte. Service, digitalisering og optimering er innebygget i vårt DNA, sier Ghoce, og fortsetter:

– Da vi startet selskapet hadde alle logistikkfirmaer upersonlige akronymer, som DHL, UPS og så videre. Vi ville ha et personnavn. Årsaken til at det ble Gordon, er veldig personlig. Min sønn Oscar var veldig glad i barneprogrammet «Thomas and Friends»/«Toget Thomas», der var det et tog som heter Gordon som var hans favoritt, forklarer Ghoce.

Powered by Labrador CMS