- Sparer 30-40% manuelt arbeid

OSLO: Daglig leder i UniTrans, Bjørn Torjussen, tror deres IT-løsning sparer transportbedriftene for 30-40% manuelt arbeid. Det reduserer utgiftene i seg selv, men de store besparelsene kommer som en følge av dette.

Publisert Sist oppdatert

UniTrans transportstyring er en IT-løsning for transportbransjen som Torjussen var delaktig i å etablere i 1988. For tre år siden ble selskapet solgt til svenske Hogia AB, men det ledes fremdeles i Norge av Torjussen under navnet Hogia Unitech Systems AS.

Selve systemet er modulbasert. Man kjøper en grunnpakke med en del basisfunksjoner for transportstyring, men kan fylle på med flere moduler for mer spissede oppgaver. Totalt sys det hele sammen av rundt 170 programmer.

Mye av grunntanken i systemet, som skal hjelpe bedriftene til å spare penger og få bedre kontroll, er å fjerne manuelle rutiner. Dette er en gigantisk kilde til feilregistreringer, noe som igjen fører med seg andre kostbare problemer.

- Man sparer opptil 30-40% manuelt arbeid, får bedre oversikt, mister ikke ordre og får en mer effektiv transport, oppsummerer Torjussen kort overfor Moderne Transport.

Fin kombinasjon

ColliCare er ett av selskapene som benytter seg av UniTrans – i kombinasjon med andre IT-systemer. Selskapet har 250 biler på Østlandet i tillegg til et nettverk med 16 agenter i Norge. ColliCares produktansvarlig for distribusjon, Tom Erik Hauger, sier det ligger to nøkkelfaktorer i bunn som har tatt selskapet til et nytt nivå.

Det som har gitt den første dytten bak er å motta ordrene elektronisk (EDI). Dette åpner igjen for annet som sporingsmuligheter, avregning om det er innleide biler, fakturering, transportplanlegging, bil- og turregnskap, ferdig utfylte fraktbrev og statistikker og rapporter kan hentes ut. For å nevne noe.

I tillegg har ColliCare satset på PDA-maskiner (håndholdte terminaler) ute i bilene. Dette gir kommunikasjon til og fra bilførerne som i kombinasjon med EDI-oppsvingen, får Hauger til å konkludere:

- Dette har gitt oss en kommunikasjon og en kvalitet som er på et helt annet nivå. Vi har flere tusen oppdrag om dagen, og dette har gitt oss enorme besparelser.

Spennende funksjoner

UniTrans har en egen utregningsmodul for hvor mye bedriftene kan spare ved å automatisere driften. Forutsetningen er at bedriftene har en formening om hvor mye et manuelt ordremottak koster, hvor mye en telefonoppringning koster i kroner og tid etc.

Selskapet har også en ny webløsning der kundene av transportørene kan bestille ordre direkte, se status på transporten, kikke i nye og gamle fraktbrev, ta ut statistikk og forespørre på pris (må godkjennes av transportør). UniTrans sørger også for at fraktbrev scannes og knyttes mot en ordre eller bedrift. Dermed er papirer som flyter rundt ikke lenger noe problem.

Relativt nytt er også et eget system for drift av lagerhotell. Løsningen knyttes opp mot transportsystemet.

I dag er det rundt 1200 brukere (ikke selskaper) av systemet i Norge. Selskapene som bruker UniTrans er transportbedrifter med 7-8 biler til flere hundre biler i drift.

- Vi har nær halvparten av transportbedriftene i ”riktig størrelse” som kunder, noe vi er stolte av, sier Torjussen.

Åpent for alle

Samarbeid med transportørene og åpenhet er i følge Torjussen grunnpilarer for IT-løsningen UniTrans.

- Vi har hele veien jobbet sammen med kundene i utviklingen, og løsningen er standard. Alt som utvikles er åpent for alle, forteller Torjussen.

Ved å gjøre det på denne måten, sparer selskapet tid og ressurser i både utviklingen og support.

- Hva er målet for UniTrans i fremtiden?

- Om tre til fem år vil vi kanskje se en ny ”UniTrans” som vil være aktuell for hele det nord-europeiske markedet, sier Torjussen og smiler lurt.