Logistikken blomstrer i Vestby

VESTBY: Mens sportskjedene ergrer seg over en kort sesong for ski og snowboard, kan hagesentrene slippe jubelen løs for en rekordtidlig start på hagesesongen. Hos Plantasjen har de allerede merket trykket på lageret.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Få ting opptar det norske folk mer enn været, og i år har det vært en vinter og vår utenom det vanlige. Antydning til sommertemperaturer allerede i mars har ikke minst fått opp temperaturen i Plantasjens logistikkorganisasjon.

- Vi har sett en trend, og det er at "hagesesongen" begynner til påske. Svært mange begynner å ordne litt i hagen da, sier Ole Bakurowitz, daglig leder i Plantasjen Logistikk Norge. Årets mildvær har gitt hagesenterkjeden en pangstart.

Nord-Europas største

Etter åpningen av hagesenteret i Kongsberg forrige måned, består Plantasjen-kjeden nå av 108 butikker. Eventyret startet i 1985, da brødrene Lars Gylterud og Karl Ragnar Rimfeldt fra Kongsvinger inngikk leieavtale for det første hagesenteret, som åpnet i april året etter ved Hvam-krysset i Skedsmo. Konseptet ble raskt en suksess og utvidelser fulgte. I 2002 kjøpte Plantasjen også den svenske kjeden Växus. Det er nå 58 butikker i Norge fra Tromsø i nord til Mandal i sør (samt to sesongbutikker på Lade og i Lillestrøm), og 49 butikker i Sverige, Finland og Irland.

DHL Supply Chain

Varehåndteringen har Plantasjen outsourcet. Selve blomstene kjøpes inn fra blomstergrossister og håndteres i en separat varestrøm med leveranser direkte fra grossist til butikk. Det å omtale Plantasjen som en "blomsterbutikk" blir imidlertid en grov forenkling, for varesortimentet består av ytterligere 1200 artikler i tørrvare-sortimentet, der mellom 600 og 700 er aktive til enhver tid. De 1200 artiklene er kun de fra eget lager, i tillegg kommer en like stor andel fra direkteleverandører, som for eksempel Kärcher. 

I 2008 valgte kjeden å skifte 3PL-leverandør, fra Schianders i Moss til DHL Supply Chain i Vestby. Den 5-årige avtalen trådte i kraft i januar 2009 og omfatter alt av tørrvarer. Plantasjen var sågar den første "hotellgjesten" på det nye 30.000 m2 store varehotellet i Vestby.

- Plantasjen leier i høysesong rundt 1250 m2 av lagerarealet og er vår største kunde målt i rent plassvolum, og nest størst i håndteringsvolum, forteller site manager Tor Christian Holmesland i DHL Supply Chain.

Han forteller videre om en god, men krevende kunde.

- Plantasjen gjør en veldig god jobb med å planlegge varesortimentet sitt, slik at volum pr. uke er strukturert, samt at sortimentet i butikk er tilgjengelig også ved tidlig sommersesong slik som i år, sier han.

- Jeg trodde jeg visste hva sesongsvingninger var, men det var før Plantasjen kom inn. I de fire årene som har gått har ingen av sesongene vært like, sier han.

Værutfordringer

- For både oss og Plantasjen gir yr.no (værmeldingstjeneste på internett) fasiten på ordre- og bemanningssituasjonen. Det er været som gir de største utfordringene. Jeg har aldri jobbet med en kunde med så tett volum- og omsetningskontakt. Vi diskuterer værvarselet minimum en gang i uken, sier han og smiler.

Og tett dialog er naturligvis alfa og omega med et produktspekter som spenner fra frøposer til store hagetrampoliner.

- Tett dialog samt historiske data gjør at vi ser hvor mange m3 lagerareal Plantasjen vil beslaglegge på lageret, samt hva slags bemanningssituasjon vi må legge opp til, forklarer Holmesland. En viktig del av dialogen er også hva som skal være en del av kampanjer.

En skulle kanskje tro at en tidlig sommer ga ekstra utfordringer, men det er ikke tilfellet.

- Å få ut varer raskt er noe "alle" klarer. Utfordringen er når sola uteblir og det hoper seg opp på lageret. Det er da god planlegging og back up-løsninger er viktig, påpeker Holmesland.

Moss havn

- Vår- og sommersesongen planlegges 8-10 måneder i forveien. Da har vi spikringsmøte med kjedekontoret. Planene skrelles ned til volumbudsjett og det kjøpes inn varer, sier Bakurowitz.

Når det gjelder ordre ut til butikk, har Plantasjen nylig gått over til automatisk ordreforsyning i form av softwaren Relex. Selges det en vare i en butikk, oppdateres butikkbeholdningen og en ny bestilles fra Vestby.

- Men vi kan ikke gå over til en helautomatisk løsning, til det er vi altfor avhengig av været og det er vanskelig å bygge inn i et replenish-system. Ordrekontoret vårt i Stockholm vil fortsatt spille en viktig rolle i fremtiden, fastslår Bakurowitz.

- Nesten 80% av tørrvarene, tilsvarende 3000 TEUs, får vi fra Asia. Containerne ankommer Moss havn og trekkes av underleverandører av Kuehne+Nagel og Scan Global Logistics til lageret i Vestby. I tillegg får vi nesten 20% av varene med bil fra Europa. Her har vi transportavtaler blant annet med DSV. Dette tilsvarer mellom 10.000 og 12.000 m3, forteller Bakurowitz. Uttransporten besørges av Tollpost Globe som kommer og henter butikkordre daglig etter en levende leveringsplan som beskriver butikkenes tid for bestilling, transportørens hentetid og butikkens leveringstid.

Fire soner

- Godsets dimensjoner er den største utfordringen på lageret. I Plantasjens tilfelle har vi fire ulike soner, alt etter hvordan godset ser ut. Mye går på pall og kan lagres på ordinær måte, mens andre ting er mer "ukurant". Eksempler er trampoliner, markiser og tepper, gods som er både langt og uhåndterlig. Til dette benytter vi grinder som gir oss god fleksibilitet. At vi vet når for eksempel plasskrevende varer som markiser kommer, er avgjørende for oss, forklarer site manager Holmesland.

Utfyllende sesonger

Plantasjens høysesong defineres som mars-juli. Snittvolum for utlevering i høysesongen ifjor lå på 1600 m3 pr. uke, med peak på 4000 m3.

- Samtidig håndterer vi ca. 2500 m3 varer inn pr. uke i perioden februar til april, sier Holmesland.

I Vestby har DHL fokusert på god kundemiks i varehotellet, slik at man får utfyllende sesonger. Mens Plantasjen binder store arealer vår og sommer, er det andre aktører som har sin høysesong høst og vinter.

- Med klær og sprit på høsten og vinteren, kan vi opprettholde en jevn bemanning, sier Holmesland. På lageret går det ca. 60 Jungheinrich-trucker og ca. 80 fast ansatte lagermedarbeidere. Dette er en økning på rundt 20 stykker etter at DHL Supply Chain fikk klesgiganten Varner-gruppen som gjester i januar.

Eskilstuna

Butikkene i Sverige, Finland og Irland forsynes fra DHL Supply Chains lager i Eksilstuna-Strängnäs i nærheten av Stockholm. Her leier hagesenterkjeden 9000 m2 og håndterer ca. 35.000 m3 tørrvarer.

Powered by Labrador CMS