Kobler jerngrepet

SANDEFJORD: Jernia etablerer ny nettbutikk. Hva er da mer naturlig enn å alliere seg med "søsterselskapet" Komplett, en av Nordens ledende e-handelsselskaper?

Publisert Sist oppdatert

Logistikk og lagerfunksjoner lokaliseres hos Komplett i Sandefjord.

Både Komplett-konsernet og Jernia har samme eier, Canica. Sånn sett kommer ikke Jernias nettsatsing som noe "lyn fra klar himmel". Komplett får 51% av aksjene i det nye selskapet Jernia.no, mens Jernia sitter med resterende.

Nettbutikken Jernia.no tar i bruk allerede eksisterende Komplett-plattform og Komplett står for IT-support og logistikk. I første fase vil nettbutikkens fylles med 2000-3000 artikler, anslår Pål Vindegg, vinner av årets MT-pris og direktør for drift og utvikling i Komplett-konsernet. Han lover at nettbutikken vil være oppe å gå før julerushet setter inn. Tall fra ifjor viste at Komplett på det meste hadde nesten 1900 kundeordre i timen under den mest hektiske julehandelen ifjor, så dette er noe som er viktig å få på plass.

Pick-up-point

Samarbeid mellom Jernia og Komplett er imidlertid ikke av ny dato. Blant annet har Jernias forretning på Vinderen i Oslo det siste året fungert som pick-up-point for Komplett-konsernets nettkunder i Osloområdet. Det betyr at dersom man bestiller varer på Komplett.no eller MPX.no før klokken 9 på morgenen kan man hente varen på Vinderen etter klokken 15 samme dag. Rask og rimelig levering levering har blitt godt mottatt blant kundene, så etablering av pick-up-points er et viktig satsingsområde for Sandefjord-bedriften. Det er allerede etablert pick-up-points i Sandefjord, Trondheim (Tiller), Oslo (Vinderen) og Lørenskog (Skårer), samt i Göteborg, Malmö og København. 

Etter at Jernia kom inn i folden, kan Komplett-konsernet skilte med ni nettbutikker i Skandinavia. Konsernet er med dette en av Nordens ledende e-handelsselskap og hadde ifjor en samlet omsetning på 3,75 milliarder kroner.

Komplett disponerer en av landets råeste lagre, der hjertet er et kompakt, automatisert mini-load system utviklet av Hatteland Logistics, kalt AutoStore.  Her kjører bedriften etter ”Vare-til-Mann”-prinsippet. På 700 m2 fikk Komplett et effektivt lager på 2475 m2. Systemet består av et rammeverk og  33.000 plastkasser, mens driften av lagersystemet foregår med  33 roboter som organiserer og håndterer plastkassene i en effektiv strøm til og fra plukkstasjonene. Alt styres av WMS og feilplukk reduseres til et minimum.

- Vi kan også utvide AutoStore-lageret dersom vi skulle få behov for det, vi kan også sette inn flere plukkroboter dersom vi ønsker å øke plukkfrekvensen, forklarer Vindegg.

Det går riktignok noen trucker hos Komplett, men interntransporten håndteres hovedsakelig ved hjelp av roboter og transportbaner.

Kort prosess

La oss si at du sitter i godstolen og bestiller en ny mobiltelefon. Da vil Kompletts ERP-system, i dette tilfellet SAP, sjekke tilgjengeligheten til varen du ønsker å bestille og legge inn en kundeordre. Kundeordren går da videre fra SAP til lagerstyringssystemet Element WMS (Warehouse Management System). Lagermedarbeiderne vil deretter bestille varen fra lokasjon i AutoStore-lageret og får kassen med varen levert til sin plukksone. Riktig antall plukkes fra kassen, i dette tilfellet én mobiltelefon, og melding fra WMS-systemet sendes til SAP som deretter sender elektronisk meldingsbrev i form av EDI til transportør.

Lagermedarbeideren pakker mobiltelefonen rett til sluttemballasje og legger pakken på et transportbånd som frakter den videre gjennom lageret. Etterhvert kommer pakken til etikettskriveren, der WMS-systemet sørger for at riktig adresselapp klistres på pakken. Derifra går pakken videre på transportbåndet helt til den stopper opp på riktig avhentingsplass. I mange tilfeller går pakken med transportbånd helt inn til riktig container.

- Tiden det tar fra du legger inn en ordre til pakken er ferdig for utsendelse kan ofte være nede i én time, forteller Vindegg.